سرطان 27, 1395 19:12 Asia/Kabul

اصلاحات انتخاباتی در افغانستان به یک معضل تبدیل شده که هرچه سریعتر باید بعملی شود

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: موضوع اصلاحات نظام انتخاباتی در افغانستان به یک روند طولانی و معضل تبدیل شده که هرچه سریعتر باید به سرانجام برسد.

سید قاسم مظفری در گفتگو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: این موضوع نه تنها حل نشده بلکه پیچیده تر و طولانی تر شده است، مجلس سنا و نمایندگان هم هنوز به توافق نرسیده اند تا کمیسیون مشترکی تشکیل دهند و آن کمیسیون مساله را پیگیری کند و کار اصلاحات نظام انتخاباتی آغاز شود.

وی افزود: مشکلات دیگری هم در افغانستان وجود دارد از جمله اینکه بیش از یکسال از پایان کار قانونی پارلمان که مهمترین مرکز قانونگذاری است می گذرد و هنوز این مجلس به کار خود ادامه می دهد.

به گفته ی این صاحبنظر سیاسی گمان می رود بسیاری از نماینگان پارلمان به این وضعیت راضی هستند زیرا امید ندارند که در دور بعدی بتوانند وارد مجلس شوند از اینرو نمی خواهند قانون اصلاحات نظام انتخاباتی به تصویب برسد و شرایط برگزاری انتخابات پارلمانی فراهم شود که این مساله تاثیرات منفی بر کشور و سرنوشت مردم گذاشته و می گذارد.

مظفری گفت: اعضای جامعه ی جهانی هم تاکید دارند که تکلیف اصلاحات انتخاباتی روشن شود در غیر اینصورت ممکن است کمک های خود به افغانستان را قطع کنند چنانچه اکنون هم این مساله روی کمک های برخی کشورها تاثیر گذاشته است بنابراین پارلمان هرچه سریعتر باید این مساله را نهایی کند زیرا بسیار مهم و حیاتی است.

وی اضافه کرد: راه حل اصولی در این زمینه آن است که جامعه ی مدنی و مردم هوشیار و بیدار باشند و فشارهای لازم را روی دولت و پارلمان وارد کنند تا تکلیف این موضوع حیاتی مشخص شود و مردم از این دشواری و بن بست نجات پیدا کنند.

 

کلیدواژه