میزان 02, 1396 13:02 Asia/Kabul

شماری از فعالان مدنی و وکلای مدافع ولایت هرات ادامه بازداشت سید عبدالواحد دادشانی که متهم است به سمت گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان لنگه کفش پرتاب کرده است را غیرقانونی دانسته از مسئولان محلی خواستار رهایی فوری وی شدند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،روز جمعه گذشته حکمتیار قصد داشت تا در خطبه های نماز جمعه سخنرانی کند که با این اقدام این سخنرانی مختل و برخی نمازگزاران نیز مسجد جامع هرات را ترک کردند.

پس از برخورد لنگه کفش به رهبر حزب اسلامی، جوانی که این اقدام را انجام داده بود توسط محافظان  حکمتیار و نیروهای امنیت ملی بازداشت شد.

حالا شماری از حقوقدانان در ولایت هرات تحت نظارت قرار داشتن دادشانی را خلاف قانون اساسی افغانستان می دانند.

رفیع نادری عضو وکلای مدافع هرات با تاکید بر اینکه این یک حرکت مدنی است و باید بر اساس قانون به این پرونده رسیدگی شود از مسئولان دولتی خواست تا هرچه زودتر عامل این رویداد را رها کنند.

از سوی دیگر جواد عمید مسئول شبکه نهادهای جامعه مدنی ولایت هرات ادامه بازداشت دادشانی را برخلاف قانون اساسی افغانستان دانست و تصریح کرد: اگر بزودی دستور رهایی وی از نظارت اداره امنیت ملی صادر نشود نگرانی های بیشتری را در بین این نهادها بوجود خواهد آورد.

با این حال آنگونه که شاهدان عینی گفته اند، دادشانی پس از پرتاب کفش به سمت حکمتیار و بازداشتش توسط نیروهای امنیتی به شدت لت و کوب شده است.

عبدالقادر رحیمی رییس کمیسیون حقوق بشر در ولایت هرات این برخورد نیروهای امنیتی را نکوهش کرد و این اقدام را خلاف قانون و حقوق بشر دانست.

با این حال مسئولان فرماندهی پلیس ولایت هرات تایید کرده اند که این فرد هم اکنون در بازداشت نیروهای امنیت ملی است و تا زمان صدور حکم رهایی اش از سوی نهادهای عدلی و قضایی باید در بند بماند.

عبدلاحد ولیزاده سخنگوی فرماندهی پلیس هرات گفت: مسئولان امنیتی مکلف هستند تا تحقیقات و بررسی هایشان را  از این رویداد تکمیل کنند.

دفتر حزب اسلامی افغانستان در هرات با نشر اعلامیه ای این رویداد را محکوم کرده و گفته است: بزودی دست های پشت پرده این قضیه افشا خواهد شد.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی از هرات موجود است.

 

 

کلیدواژه