میزان 04, 1396 10:36 Asia/Kabul

کوچی ها(کوچ نشینان) در ولایت هرات با مشکلات فروانی دست و پنجه نرم می کنند و از دولت افغانستان خواهان رسیدگی فوری برای حل این معضلات هستند.

به همین منظور نشست مشورتی جهت بررسی و یافتن راه حل مناسب برای مشکلات کوچی ها  از سوی اداره مستقل کوچی ها در هرات  با حضور رییس عمومی کوچی های افغانستان در هرات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،در این نشست که شماری از نمایندگان کوچیان زون غرب حضور داشتند، مشکلات اساسی شان را به رییس عمومی کوچی های افغانستان بیان کرده و خواهان حل مشکلات شان شدند.

عدم سهولت در گرفتن تذکره تابعیت، نبود امکانات تدریسی و سواد آموزی، محروم بودن از حق سواد، غصب علف چرها توسط غاصبین و زورمندان، نبود شهرک ها برای اسکان کوچیان در ولسوالی ها، وجود مخالفین در مناطق کوچی نشین و نبود آب آشامیدنی از عمده ترین مشکلات بنیادی کوچیان در سطح زون غرب اعلام شد

محمد عارف اسحاق زایی یکی از رهبران قومی  کوچیان هدف از برگزاری این جلسه را ریشه یابی مشکلات و انتقال آنها به مرکز بیان کرد و حل مشکلات کوچیان را از مکلفیت های دولت دانست.

وی خواهان توجه جدی مسئولان دولتی در قسمت رفع معضلات اجتماعی کوچیان شد

در همین حال دلاور فیضان رییس عمومی کوچی های افغانستان خواسته های این افراد را بر حق دانست  و از انتقال و مطرح ساختن این مشکلات به رییس جمهور کشور اطمینان داد .

فیضان تاسیس لیسه نمونوی کوچیان در ولایت هرات را بخشی از این تلاش ها دانسته و از رفع مشکل اخذ تابیعت کوچیان در آینده نزدیک خبر داد.

به گفته رییس عمومی کوچیان در ولایت هرات حدود 750هزار کوچی زندگی می کنند ولی آمار دقیق کوچیان در کل زون غرب بصورت دقیق تا هنوز  مشخص نیست.

از سوی دیگر محمد رسول بشرمل رییس کوچی های زون هرات از آغاز برنامه شمارش دقیق تعداد کوچیان در این منطقه از کشور خبر داد و گفت: یکی از اساسی ترین علت های که مانع برخورداری کوچیان از حقوق حقه شان گردیده، عدم انسجام و معلوم نبودن شمار دقیق شان در گذشته بوده است .

 

بشرمل تاکید کرد: کوچی ها بخشی از مردم افغانستان هستند و حق زندگی در این کشور را همانند سایر اتباع آن دارند و باید به دلیل فراهم آوری زندگی مسالمت آمیز و مرفه دولت افغانستان برای این قشر از جامعه همکاری کند.

گفتنی است طبق آماری که از سوی مسوولان کوچی ها ارائه شده، هم اکنون در حدود ۶ میلیون کوچی در افغانستان  حضور دارند و شمار قابل توجهی از آنان در ولایت های حوزه غرب کشور زندگی  میکنند.

ولسوالی های گلران، کشک رباط سنگی، کشک کهنه، کهسان، ادرسکن و شیندند در ولایت هرات از جمله مناطقی هستند که بیشترین تعداد کوچیان این ولایت را در خود جای داده اند.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.