میزان 04, 1396 10:53 Asia/Kabul

مسوولان اداره مهاجرین و عودت کنندگان ولایت هرات از ارائه خدمات متنوع برای  ۸ هزار خانواده آواره داخلی در این ولایت خبر میدهند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،احمد جاوید نادم رئیس این اداره گفت: ۱۰۰۰ نمره زمین در شهرک سعادت خط اندازی شده و آماده توزیع برای آواره گان داخلی میباشد.

وی ضمن بیان اینکه شهرک سعادت در ۳۵کیلومتری هرات موقعیت دارد و از امکانات رهایشی چون  برق، آب، مکتب، پل و پلچک بهره مند است، از وجود یک باغ بزرگ و مرکز پروسس که زمینه کار را برای بانوان نیز فراهم نموده است نیز  خبر داد وافزود :" در ولایت هرات حدودا" ۸ هزار خانواده آواره داخلی حضوردارند که از این میان  تعداد ۳ هزار خانواده از ولایت غور و باقی از سایر ولایت های افغانستان هستند .

رئیس اداره مهاجرین هرات  از انتقال ۳۰۰ خانواده  ازبیجاشده گان داخلی به مناطق اصلی شان و توزیع یک واحد شلتر برای آنها خبر داده و افزود:ایجاد فارم های زراعتی و مرغداری و امرار معیشت و پرداخت هزینه انتقال عودت کننده گان داوطلب الی اواخر میزان در ولسوالی های کشک کهنه، رباط سنگی، گلران ادرسکن و شیندند از تلاش های این اداره برای هرچه بهتر شدن وضعیت زندگی این افراد بوده است.

نادم تصریح کرد، از پنجشنبه هفته گذشته تا کنون بیش از ۱ هزار و ۱۰۰ تن از اتباع افغانستان از جمهوری اسلامی ایران به  کشور بازگشتند که این اداره به دلیل انتقال و اسکان آنان درهرات انجام داده است.

در همین حال رییس اداره مهاجرین هرات گفت، روند انتقال آوارگان داخلی که در شهرک شیدایی جابجا شده بودند با کندی به پیش می رود.

از چندین سال گذشته تا کنون صدها خانواده از ولایت های مختلف افغانستان به دلیل افزایش نا امنی ها مجبور شده اند خانه هایشان را ترک کنند و در هرات ساکن شوند.

رییس این اداره گفته است، جاییکه این آوارگان داخلی در‌آن جای گرفته اند، ملک شخصی افراد است و دولت برنامه ای را به هدف انتقال آنان آغاز کرده است.

نادم اظهار داشت، از مجموع ۱۵۰۰ خانواده که در این شهرک سکونت دارند تا کنون ۷۰ خانواده حاضر شدند به مکان تعیین شده بروند.

مسئولان شورای ولایتی و برخی مقام های دولتی در گذشته نیز تایید کرده بودند، برخی از نا امنی ها از منطقه شیدایی که این آوارگان در آن زندگی می کنند سرچشمه گرفته و تعدادی از این مهاجرین در ایجاد نا امنی ها دست داشتند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گفت، به دلیل هرچه بهتر شدن وضعیت امنیتی و بهبود زندگی این آوارگان  قرار است برای هر یک از این خانواده ها یک قطعه زمین به گونه رایگان توزیع شود تا برای خودشان سرپناهی بسازند.

فرهاد تاکید کرد، روند انتقال آوارگان از این شهرک هم چنان ادامه دارد.

هم اکنون ۵۰۰ هزار تن از آوارگان داخلی در هرات زندگی می کنند که از این میان تنها ۱۰ درصد از آنها حاضر هستند به خانه هایشان بازگردند.

احمد جاوید نادم رییس اداره مهاجرین هرات گفت، ۶ هزار تن از این افراد هم اکنون بدون سرپناه در شرایط نا مناسبی به سر می برند که باید هرچه زودتر برای آنان سرپناهی در نظر گرفته شود.

مسئولان اداره مهاجرین و بازگشت کنندگان هرات گفته اند،  جنگ، مشکلات اقتصادی، نبود کار، عدم زمینه های تعلمی و تحصیلی در مناطق مختلف افغانستان باعث شده که هزاران خانواده از ولایت های مختلف غرب افغانستان خانه هایشان را ترک کنند و به هرات پناهنده شوند.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.