میزان 05, 1396 13:11 Asia/Kabul
  • نگرانی شورای ولایتی هرات از وضعیت بد امنیتی در شیندند‎

شورای ولایتی هرات از وضعیت بد امنیتی در ولسوالی شیندند این ولایت ابراز نگرانی کرده و تاکید کردند، دولت و نیروهای امنیتی تا کنون موفق نشدند کار آنچنانی برای بهبود این وضع انجام دهند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، بنا به گفته اعضای این شورا، شیندند به دلیل وضعیت جغرافیایی مناسبی که دارد به محل نبردهای مخالفان دولت با نیروهای امنیتی به دلیل تصاحب این منطقه از ولایت هرات مبدل شده است.

شورای ولایتی هرات تلفات افراد غیرنظامی در این ولسوالی را غیر قابل تحمل دانست و گفته است: کشورهای مختلف نیز به منظور دخالت در اوضاع ولایت هرات در این ولسوالی نیرو دارند.

نجیب محبی عضو شورای ولایتی هرات افزایش نبردها و مشکلات امنیتی در شیندند را عامل بی ثباتی منطقه دانست و تصریح کرد: دولت افغانستان در جهت آوردن امنیت و ثبات در این ولسوالی نا آرام هرات مسئولیت دارد.

محبی هم چنان به آواره شدن صدها خانواده از این ولسوالی به هرات و فراه خبر داده و گفت: اگر به این وضع توجه نشود مخالفان مسلح دولت حضور بیشتر نظامیشان را تقویت خواهند کرد و همه روزه مشکلات بیشتری را برای مردم ایجادخواهند کرد.

در همین حال حکمت الله حکمت سرپرست ولسوالی شیندند ضمن نگرانی از وضعیت امنیتی در این ولسوالی جنوبی هرات، گفت: طالبان مسلح در بسیاری از روستاها و مناطق دور افتاده شیندند حضور و فعالیت های نظامی دارند.

حکمت خاطرنشان کرد: اگر چه نیروهای امنیتی همواره به منظور تحکیم ثبات و امنیت در این منطقه با مخالفان دولت درگیری های خونینی داشتند اما هنوز هم نا امنی ها در این منطقه باعث ایجادمشکل برای ساکنین آن شده است.

سرپرست ولسوالی شیندند تاکید کرد: کمبود نیروهای امنیتی و نبود امکانات نظامی از دلایل قدرتمند شدن طالبان و حضور آنان در نقاط مختلف این ولسوالی شده است.

وی از مسئولان دولتی و امنیتی خواست تا به اوضاع ناهنجار شیندند سروسامان بدهند.

از سوی دیگر سخنگوی والی هرات نگرانی های موجود در خصوص اوضاع جاری درشیندند را تایید کرد و گفت: دولت افغانستان در تلاش است تا راه کارهای سودمندی را به منظور هرچه بهترشدن این وضعیت انجام دهد.

جیلانی فرهاد با اشاره بر اینکه ولسوالی پهناور شیندند هم اکنون به ۴ واحد اداری کوچکتر به منظور رسیدگی به همه بخش‌ های آن تقسیم شده و مسئولان جدید دولتی و امنیتی نیز به این ولسوالی های جدید گماشته شدند، افزود: نیروهای بیشتری به این منطقه اعزام خواهند شد و در تامین امنیت موثرتر عمل خواهند کرد.

شیندند در ۱۵ سال گذشته همواره یکی ازنا امن ترین ولسوالی های هرات بوده است و نبردهای سنگینی نیز بین گروه های مسلح مخالف دولت و نیروهای امنیتی و گاهی هم درگیری های میان گروهی طالبان زندگی را به کام مردم این منطقه تلخ کرده است.

ساکنین شیندند بارها گفته اند، در جریان این زدخوردهای مسلحانه این افراد غیرنظامی هستند که بیشترین قربانیان این رویدادهارا تشکیل میدهند.

این باره باعث شده تا شهروندان شیندند را راه اندازی تظاهرات ها و راهپیمایی های اعتراضی خشم خودرا نسبت به آنچه که در شیندند جریان دارد ابراز کنند.