میزان 06, 1396 10:52 Asia/Kabul

هیات اقتصادی خراسان رضوی که به منظور توسعه و تقویت مسائل اقتصادی به هرات سفر کرده بوده اند، عصر روز گذشته گفتگو هایشان را با هیئت افغانستانی آغاز کردند .

به گزارش خبرنگار رادیو دری، در ابتدا این نشست، معصومی کارشناس امور انکشافی و توسعه ولایت هرات، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک همسایه خوب و مسلمان برای افغانستان یاد کرد و گفت: هرات و خراسان رضوی ۲ ولایت هم مرز هستند و این برای هرات یک امتیاز است .

معصومی اضافه کرد، در گذشته مشکلات فرا روی واردات و صادرات به جمهوری اسلامی ایران زیاد بود ولی اکنون با ایجاد این کمیته از سال گذشته به این سو قسمت اعظم این مشکلات رفع شده و امید میرود در دومین نشست کارشناسان امور اقتصادی ۲ کشور نیز سایر مشکلات حل و فصل گردد .

در ادامه این جلسه شرافتی راد ف، رماندار تایباد و رئیس هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران از استقبال و مهمان نوازی برادران افغانستانی خود قدردانی کرد و گفت : طرف جمهوری اسلامی ایران همیشه در کنار همزبانان خوب خود در افغانستان بوده و خواهند بود و هدف از ورود این هیات به هرات تسهیل و روان سازی مسائل اقتصادی بین ۲ ولایت هرات و خراسان رضوی میباشد .

شرافتی همچنین افزود، این نشست روابط و بستر بهتر اقتصادی فی مابین ولایت های همجوار را فراهم میسازد ..

در ادامه نشست نیز محمود افخمی رشیدی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات  اظهار داشت : رسالت ایران حمایت از افغانستان بوده و ایران آماده است در موضوعات مختلف با کشور دوست و برادر و مسلمان خود وارد تعامل شود .

سرکنسول ایران اضافه کرد ، در چهار دهه گذشته جمهوری اسلامی ایران در کنار مردم افغانستان بوده و تاریخ بر این موضوع گواه است .

وی افزود : کمیته مشترک اقتصادی وظیفه اش این بوده که اگر مشکلاتی وجود دارد را بررسی و حل نموده تا بستر مناسب توسعه و تقویت مسائل اقتصادی فراهم گردد .

همچنین وی پیشنهاد کرد با توجه به اهمیت موضوعات مختلف فرهنگی و مرزی کمیته های در این رابطه تشکیل شود.

افخمی رشیدی تاکید کرد، با ایجاد این کمیته ها تکنولوژی های مختلف علمی ایران به هرات منتقل  میشود و این امتیاز عمده ای برای مردم این ولایت غربی افغانستان  خواهد بود و موجب تعامل بیشتر میان ۲ ولایت خواهد شد .

در خلال این جلسه اقتصادی، هیات ها به ۳ کار گروه مشترک  ( تجارت ، مواد سوختی و حمل و نقل ) برای ارزیابی موضوعات مختلف تقسیم ، و کارشان را آغاز کردند.

گفتنی است  این دومین سفر هیات ارزیابی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به هرات است.

درپی سفرهای متعدد رییس جمهور افغانستان به ایران و متقابل سفر آقای روحانی به افغانستان قرار شد تا موارد مطرح شده در این گفت و گو ها با سفر هیات های مختلفی در بخش های اقتصادی، علمی، فرهنگی و سیاسی پیگیری شود.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.