میزان 08, 1396 16:51 Asia/Kabul
  • اهمیت بندر چابهار ایران از دیدگاه «عبدالله عبدالله»
    اهمیت بندر چابهار ایران از دیدگاه «عبدالله عبدالله»

رئیس شورای اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان، توسعه بندر چابهار در جنوب ایران را موجب رونق اقتصادی کشورهای منطقه دانست.

به گزارش روز شنبه خبرگزاری صداوسیما ازکابل، «عبدالله عبدالله» رئیس شورای اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در سفر به هند و دیدار با مسوولان هندی، توسعه بندر چابهار را برای منطقه مهم و راهبردی توصیف کرد و گفت،  اقدامات عملی دولت دهلی نو برای توسعه این بندر ضروری است و طرح توسعه بندر چابهار، زمینه افزایش مبادلات تجاری بین هند و افغانستان را فراهم می کند.

«عبدالله عبدالله» افزود ، بندر چابهار برای اتصال افغانستان و هند به کشورهای آسیای مرکزی موقعیت راهبردی دارد و کشورش تا چند روز آینده نخستین محموله برنج را از این بندر وارد خواهد کرد.

توافقنامه توسعه بندر چابهار سال گذشته بین سران ایران، افغانستان و هند در تهران امضا شد؛ با توسعه بندر چابهار، افغانستان برای نخستین بار از طریق این بندر به آب های بین المللی راه پیدا می کند.

هند قصد دارد با توسعه بندر چابهار از طریق بنادر غربی خود به بازار کشورهای افغانستان و آسیای مرکزی  بدون نیاز به عبور از پاکستان دسترسی پیدا کند.

بندر چابهار ایران به دلیل موقعیت راهبردی و نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آبهای آزاد از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

کلیدواژه