میزان 10, 1396 17:45 Asia/Kabul

مسئولان محلی و رهبران دینی در هرات تاکید دارند، افغانستان همه روزه شاهد حوادثی همچون عاشورا می باشد و نیروهای امنیتی این کشور همانند حضرت امام حسین (ع) و یارانشان در برابر ظلم و استبداد ایستادگی کرده و جانشان را برای عزت و آزادی کشور فدا می کنند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،علما و روحانیون در هرات، عاشورا و قیام امام حسین (ع) را نماد ایستادگی مسلمانان در برابر ظلم و نابرابری میدانند.

مسئولان محلی در هرات حضور پر رنگ مردم مسلمان و متدین این ولایت را در مراسم های با شکوه گرامی داشت از تاسوعا و عاشورای حسینی تقدیر کرده و تاکید کردند: دشمن به خوبی فهمید که در برابر این ملت مسلمان و متحد هرگز نمی تواند نقشه های شوم خود را اجرایی کند.

آصف رحیمی والی هرات که در جمع عزاداران حسینی سخنرانی میکرد، با اشاره بر اینکه هر مسلمان مکلف است در برابر ظلم و بی عدالتی با پیروی از سرور وسالار شهیدان امام حسین ع خاموش نباشد و برای آزاد زیستن و آزاد اندیشیدن در مقابل جبر و ظلم قیام کند، گفت: مردم افغانستان همه روزه با صحنه های همچون عاشورا در کشور روبرو هستند که فرزندان این سرزمین برای مقابله با ظلم و استبداد خون می دهند و حاضر نیستند تا اسارت را بپذیرند.

والی هرات گفت: افرادیکه با سو استفاده از نام  و لباس اسلام مسلمانان را قتل عام میکنند و همه روزه باعث ایجاد هزاران مشکل برای مردم می شوند، از حملات نیروهای مسلح دولت افغانستان در امان نخواهند بود.

در همین حال مسئولان اداره حج و اوقاف ولایت هرات عاشورا و قیام ماندگار حضرت امام حسین ع را نماد بیزاری مسلمانان از ظلم و طاغوت عنوان کرده و گفته اند: آنانیکه باور کامل به خدا و پیامبرش دارند با الگو گرفتن از شهدای کربلا هرگز در برابر ظلم وبیداد خاموش نخواهند ماند و برای رهایی مسلمانان از چنگ جباران روزگار همیشه وارد عمل خواهند بود.

مولوی عبدالواحد آثمی رییس اداره حج و اوقاف هرات خاطر نشان کرد: گروه هاییکه خودرا اسلامی می دانند و عامل کشتار مسلمانان هستند،همانند کسانی هستند که در برابر امام حسین ع شمشیر گرفته و وی را به شهادت رساندند.

از سوی دیگر شماری از علمای دینی در هرات با اشاره به قیام امام حسین (ع) در مقابل ظلم و استبداد خواهان آن شدند که همه مسلمانان مکلف اند با سرلوحه قرار دادن قیام امام حسین ع و پیام شهادت ایشان  بیشتر از هر روز دیگری وحدت و انسجام شان را حفظ کرده و برنامه های سو دشمن را شناسایی و در اتفاق نظر و عمل جامعه را از این دسیسه ها رهایی بخشند.

مولوی هبت الله فاضلی امام جمعه مسجدجامع بزرگ هرات و حجت الاسلام احمد علی جبرییلی امام جمعه مسجد صادقیه در هرات تاکید کردند: دشمنان اسلام هر روز با لباس جدید و نقاب جدید به منظور رسیدن به اهدافشان در تلاش ایجاد تفرقه در بین مسلمانان و طرح موضوعات اختلافی میان آنان هستند.

این علمای دینی با اشاره به برنامه های مخرب دشمنان اسلام هشدار دادند: اگر خدای نکرده ذره ای هم اختلاف در بین مسلمانان وجود داشته باشد و موضوعات تفرقه افکنانه مطرح شود، این دشمنان قسم خورده اسلام هستند که از آن به نفع خود استفاده کرده و مشکلات عمیقی را بر سر راه امت اسلامی بوجود خواهند آورد.

علما و شخصیت های علمی در هرات عاشورا و پیام روشن این روز را مخصوص یک مذهب و قوم خاص ندانسته تاکیددارند: این روز روشنترین و قوی ترین پیام را برای همه مسلمانان جهان دارد و آن اینست که قیام در برابر ظلم و جهالت، باعث سربلندی برای هر انسان خواهد شد.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.