میزان 11, 1396 17:46 Asia/Kabul

شورای ولایتی هرات گفته است، تا زمانیکه برای سرکوب گروه های تروریستی و افراد مسلح غیرمسئول در ولسوالی شیندند در جنوب شهر هرات عملیات وسیع نظامی راه اندازی نشود، طرح تقسیم این ولسوالی به دلیل بهبود امنیت بیهوده است و در بهتر شدن وضع امنیتی در این منطقه تاثیری نخواهد داشت.

به گزارش رادیو دری این اظهارات در حالی مطرح می شود که اخیرا ولسوالی بزرگ شیندند که هم مرز با ولایت نا آرام فراه است بنا به دستور ۲ سال قبل رییس جمهور افغانستان و برای هرچه بهتر شدن وضعیت امنیتی به ۴ واحد اداری کوچکتر تقسیم شد و در این اواخر مسئولان محلی و امنیتی نیز به این ولسوالی های جدید گماشته شدند.

شیندند یکی از ولسوالی های به شدت نا امن هرات است که بیشتر از ۱۰ سال است روی آرامش را ندیده اما گویا دولت افغانستان راهکار تقسیم شیندند را مرهمی بر زخم های نا امنی های شیندند می دانند.

مهدی حدید مسئول کمیته امنیتی شورای ولایتی هرات اما خوشبین نیست که این طرح بتواند راهی بسوی آرامش نسبی در شیندند باشد و تاکید دارد باید برای ازبین بردن پایگاه ها و سنگرهای مخالفان دولت عملیات پاکسازی در بخش های مختلف این ۵ ولسوالی جدید راه اندازی شود.

شماری از فعالان مدنی در هرات نیز دولت را به بی توجهی به وضع آشفته شیندند متهم کرده و اوضاع در این ولسوالی جنوبی هرات را بحرانی میدانند.

سیداشرف سادات کنشگر مدنی در هرات تاکید کرد: دشمنان صلح و آرامش مردم افغانستان در بخش های مختلف شیندند سالهاست که حضور دارند و عملا با دولت افغانستان در نبرد هستند و اگر بزودی پایگاه های آنان از بین نرود امنیت به این مناطق باز نخواهد گشت.

در عین حال جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات پافشاری دارد: دولت افغانستان برای رسیدگی به وضع امنیتی و اجتماعی شیندند تلاشهای فراوانی انجام داده است که تقسیم این ولسوالی به واحدهای اداری کوچکتر بخشی از توجهات دولت وحدت ملی برای رسیدگی به این اوضاع میباشد.

اما شورای ولایت هرات راهکار بهتری برای سروسامان دادن به وضع آشفته شیندند دارد.

سید عظیم کبرزانی مسئول کمیته فرهنگی شورای ولایتی هرات گفت: دولت افغانستان باید برای ایجاد کار، بازسازی و توسعه شیندند برنامه های بیشتر و بهتری را روی دست گیرد تا از پیوستن جوانان به صفوف نیروهای مخالف مسلح دولت جلوگیری کرده باشد.

رهبران قومی و مسئولان ولایتی در غرب افغانستان بر این باورند که مخالفان مسلح دولت برای برهم زدن ثبات و امنیت در سایر مناطق این حوزه، از ولسوالی شیندند سازماندهی می شوند و پس از انجام حملات تروریستی دوباره فبه این منطقه باز می گردند.

 

 

کلیدواژه