میزان 13, 1396 13:14 Asia/Kabul

برخی از اساتید و دانشجویان دانشگاه هرات با تاکید بر اینکه یکی از نیازهای ضروری جامعه صلح است گفته اند، شورای عالی صلح در راه رسیدن به این هدف تا کنون نتوانسته است کار چندانی انجام بدهد.

آنان تاکید دارند که باید ریشه های و عامل اصلی جنگ، فقر و مشکلات امنیتی توسط افراد متخصص و اساتید دانشگاه های کشور با انجام پژوهش های اصولی شناسایی و راه های حلی برای آن جستجو شود.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، در گفتمانی که منظور یافتن راهکارهای مناسب برای حل بحران های موجود و چگونگی آوردن صلح و ایجاد زندگی مسالمت آمیز برای مردم افغانستان با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه هرات بر گزار شده بود، از دولت افغانستان خواسته شد تا در گفتمان های مهمی که پیرامون قضایای کشور انجام می شود از دانشجویان و استادان دانشگاه بهره برده شود.

عبدالله فایز رییس دانشگاه هرات با تاکید بر اینکه تمامی استادان دانشگاه و آگاهان امور در خصوص عوامل اصلی بحران و افزایش آن در کشور پژوهش های علمی را انجام دهند تا زوایای تاریک جنگ و نابسامانی های این کشور روشن شود.

شماری از دانشجویان دانشگاه هرات نیز برنامه های دولت وحدت ملی در خصوص نهادینه ساختن صلح در سالیان اخیر را ناکام میدانند و تاکید دارند که باید دولت سهم مشخصی را برای دانشجویان و تحصیلکرده گان کشور، در گفتمان ها و مذاکرات به منظور ایجاد صلح با مخالفان مسلح دولت در نظر بگیرد.

در همین حال برخی از متخصصان روانشناسی در ولایت هرات بر این باورند که بخش عظیمی از مردم افغانستان بر اثر جنگ ها، قتل و کشتارها وهم چنان حوادث ناگواری که در ۳ دهه گذشته در کشور وجود داشته است، دچار امراض روانی شده و با مشکلات عصبی دست و پنجه نرم  می کنند.

عنایت الله عنایت استاد روانشناس در دانشگاه هرات معتقد است که برای کمک به این نوع افراد نیاز است که در قدم اول صلح، امنیت و آرامش در افغانستان حکمفرما شود و در گام های بعدی در سایه صلح مشکلات عصبی و روانی که در این افراد وجود دارد را درمان کرد.

عنایت با اشاره بر اینکه صلح یکی از نیازهای مبرم یک کشور و یک جامعه است، خاطرنشان کرد: در این راه دانشجویان می توانند با فکر باز و جوان شان  به مثابه رهبران آگاه در راه رسیدن صلح و امنیت همکار خوب دولت باشند.

۲ سال قبل مرکز صلح در دانشگاه هرات ایجاد شده و ده ها تن از اساتید و دانشجویان عضویت این مرکز را به دست آوردند.

اما تا کنون پژوهش و تحقیق تخصصی در ریشه یابی علل و عوامل جنگ از سوی اعضای مرکز صلح دانشگاه هرات صورت نگرفته است.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی از هرات موجود است.