میزان 14, 1396 19:43 Asia/Kabul
  • اشرف غنی : تنها راه حل مشکلات افغانستان صلح با طالبان است
    اشرف غنی : تنها راه حل مشکلات افغانستان صلح با طالبان است

رئیس جمهور افغانستان باردیگر امادگی خود را با طالبان برای برقراری صلح و ثبات در کشورش اعلام کرد .

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، اشرف غنی اعلام کرد راهبرد افغانستان  فراهم کردن امکانات دستیابی به راه حل سیاسی است و  توافق صلح با طالبان ،  تنها راه حل مشکلات این کشور  است.

رئیس‌جمهورافغانستان تصریح کرد مدیریت جنگ در این کشور در مقایسه با  سال‌های گذشته پیشرفت  یافته است اما طی چهار سال آینده نیروهای امنیتی افغان  می‌توانند  با حملات گروههای مخالف از جمله طالبان مقابله کنند .

اشرف غنی افزود  سرنگونی حکومت و ایجاد جغرافیای سیاسی در افغانستان از  اهداف طالبان بود اما ناکام ماندند .

پیش ازاین هم  سفیر افغانستان در اسلام‌آباد گفته بود  دولت کابل  آماده مذاکره صلح بدون قید و شرط با طالبان است.

"عمر زاخیلوال " افزود  طالبان می‌تواند هر پیشنهادی را در میز مذاکره مطرح کند اما دولت اشرف غنی  تمام پیش شرط‌ها برای مذاکرات را حذف کرده است .

وی در خصوص تأکید طالبان بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان گفت  جنگ در این کشور زمینه باقی ماندن نظامیان  خارجی در افغانستان را فراهم می‌کند.

در خواست مقامات افغانستان از طالبان برای مذاکره صلح با طالبان در حالیست که اشرف غنی چند ماه پیش  اعلام کرد ه بود که چین، امریکا، پاکستان و افغانستان در چهار دوره نشست در کابل و اسلام آباد تلاش کردند تا طالبان را به میز مذاکره بکشانند؛ اما نتیجه نداد.

دولت افغانستان بارها امادگی خود را برای  برقراری صلح و تامین امنیت و پایان جنگ اعلام کرده اما گروه طالبان تاکید کرد ه است  در صورت آمادگی آمریکا برای خروج کامل نظامیان این کشور از افغانستان، این گروه حاضر به مذاکره با دولت کابل است.

طالبان اعلام کرده ، آمریکا اگر به هزینه گزاف و حضور طولانی مدت در افغانستان ادامه دهد، ادامه این جنگ بی‌هدف بی نتیجه خواهد بود.

در این بیانیه آمده است،جنگ درافغانستان جنگ با یک گروه نیست بلکه جنگ با ملت این کشور است که  راه حل نظامی هم ندارد.

در همین حال رفیع الله نیازى سرپرست مرکز مطالعات منطقه ای افغانستان اعلام کرده است  :"تازمانى که طالبان به روند صلح نپیوندد امنیت و ثبات به افغانستان باز نخواهد گشت و تمام گروه هاى سیاسى، رهبران و شخصیت هایى که در داخل و بیرون از نظام هستند، باید نظرواحد داشته باشند و با اجماع ملی به بحران کشور پایان دهند ."

در هر حال ،اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان که اخیرا به علت تشدید خشونتهای خونین به شدت تحت فشارهای داخلی قرار دارد بیش از هر زمانی برای پیوستن طالبان به روند صلح اصرار دارد.

کلیدواژه