اخاذی نیروهای طالبان از مردم فراه
(last modified 1396-07-16T13:19:50+00:00 )
میزان 16, 1396 17:49 Asia/Kabul

مقام های محلی در ولایت فراه با ابراز نگرانی از حضور نیروهای مسلح مخالف دولت در مناطق مختلف این ولایت میگویند نیروهای طالبان با تصرف مسیر منتهی به بندر تجارتی فراه، روزانه میلیون ها افغانی تحت نام مالیات و محصول گمرکی از رانندگان و صاحبان کالا پول اخاذی می کنند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،اعضای شورای ولایتی فراه تایید کرده اند، افراد وابسته به گروه طالبان با ایجاد یک پاسگاه در مسیر بزرگراه گمرک ابونصر فراهی الی شهر فراه به گونه ی علنی باجگیری می کنند.

دادالله قانع منشی شورای ولایتی فراه با بیان اینکه این روند باعث نگرانی بازرگانان و مسئولان دولتی در این ولایت شده، گفت: افراد تفنگدار طالبان ماشین های حامل کالاهای تجارتی، لوازم ساختمانی و مسافربری را با زور اسلحه متوقف می کنند و بنام محصول گمرکی و حق العبور از آنان پول میگیرند.

قانع با انتقاد از بی توجهی مسئولان امنیتی به این موضوع گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند، صنعت، تجارت و کسب و کار در ولایت فراه در غرب افغانستان از رونق خواهد افتاد.

در همین حال عبدالحکیم همت رییس گمرک ولایت فراه نیز تایید کرد که نیروهای طالبان با ایجاد پاسگاه امنیتی در مسیر بزرگراه  روزانه میلیون ها افغانی از موترهای بابری و ترانزیتی پول بدست میاورند.

وی با اشاره بر اینکه این موضوع بارها با مسئولان وزارت مالیه و مقام های محلی فراه در میان گذاشته شده،تصریح کرد: تا کنون این روند ادامه دارد و هیچ اقدامی برای برچیده شدن پاسگاه های طالبان از مسیر راه نشده است.

از سوی دیگر محمدعارف شاه جهان والی فراه گفت: طالبان در همه جبهه ها با شکست روبرو شده و منابع مالی و عایداتی شان را نیز از دست دادند و به همین منظور سعی در ناامن کردن مسیر راه ها کرده و دزدانه از مردم زورگیری می کنند.

والی فراه اظهار داشت، طالبان در پی جمعاوری پول برای اجیر کردن نیرو به منظور حمله بر ولسوالی قلعه کاه هستند و سعی دارند تا این ولسوالی را از کنترل دولت افغانستان خارج سازند.

این مقام محلی فراه خاطرنشان کرد: بزودی عملیات های وسیعی به منظور پاکسازی منطقه از حضور طالبان در ولسوالی های مختلف فراه راه اندازی خواهد شد و مسیر بزرگراه ابونصر فراهی نیز تامین امنیت می شود.

این در حالیست که نیروهای طالبان پس از دریافت پول از تانکرها و موترهای باربری تحت نام مالیات، برای آنان رسید امارت اسلامی را میدهند و این مبلغ را حق مالیاتیشان میدانند.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.