میزان 17, 1396 18:11 Asia/Kabul
  •  نشست منطقه ای تدوین راهبرد مشترک برای مبارزه با موادمخدر در کابل

نشست منطقه ای تدوین راهبرد مشترک برای مبارزه با مواد مخدر با حضور نمایندگان 12 کشور غرب آسیا روز دوشنبه در کابل پایتخت افغانستان برگزار شد .

به گزارش خبرنگار رادیو دری، در این نشست کارشناسان ارشد حوزه مبارزه با مواد مخدر ایران  همراه با نمایندگان کشورهای افغانستان ،چین، پاکستان، ترکیه، امارات ، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، هند و روسیه حضور داشتند.

شرکت کنندگان در این نشست تاکید کردند، مبارزه با مواد مخدر فرآیندی منسجم و هماهنگ باید باشد و مقابله جدا گانه هر کشور بدون راهبرد مشترک موفقیت آمیر نخواهد بود.

«اسدالله هادی نژاد» نماینده جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست گفت: پیوند تروریسم و مواد مخدر در حال گسترش است و به همین دلیل همکاری های منطقه ای در ابعاد گسترده و تحت یک سند جامع راهبردی راهکاری اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: پدیده مبارزه با مواد مخدر تنها با تلاش یک کشور به نتیجه نمی رسد بلکه مبارزه با آن نیازمند مشارکت تمام کشورهای منطقه و جهان است.

«سلامت عظیمی» وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان نیزدر این نشست گفت ،مبارزه با مواد مخدر مشکل یک کشور نیست بلکه این معضل منطقه و جهان است.

افغانستان، بزرگ ترین تولید کننده مواد مخدر در جهان است و در حال حاضر حدود سه میلیون و ششصد هزار نفر، در این کشور معتاد به مواد مخدر هستند.

براساس گزارش سازمان ملل ،تولید سالیانه مواد مخدر در افغانستان به  9 هزار تن رسیده است.

آمریکا و انگلیس در 16 سال گذشته با حضور نظامی در افغانستان نقش آشکاری در افزایش تولید مواد مخدر دراین کشور دارند .

 

کلیدواژه