میزان 19, 1396 18:51 Asia/Kabul
  • تعلیق مذاکرات تجاری پاکستان از سوی افغانستان

دولت افغانستان به صورت یکجانبه نشست مشترک ترانزیت کالاهای تجارتی با پاکستان را به حالت تعلیق درآورده است.

به گزارش ایرنا رسانه های پاکستان روز چهارشنبه اعلام کردند: دولت افغانستان نشست مشترک مسئولان دو کشور تحت عنوان اداره هماهنگی تجارت و حمل و نقل افغانستان - پاکستان را به حالت تعلیق درآورده است.

این اداره با نشست های متوالی سعی می کند تا مشکلات و اختلاف نظرها بین مسئولان تجاری دو کشور برای حمل کالا و روابط تجاری و ترانزیتی بین دو کشور را برطرف سازند.

آخرین نشست اداره هماهنگی تجاری و حمل و نقل افغانستان و پاکستان سال گذشته صورت گرفته بود و به نظر می رسد تعلیق یکطرفه از سوی دولت افغانستان به کاهش تعاملات ترانزیتی و تجاری بین دو کشور منجر شود. 

صادرات افغانستان به پاکستان طی یکسال گذشته 27 درصد به دلایل مختلف کاهش یافته است.با این حال صادرات پاکستان به افغانستان طی مدت مشابهه در بالاترین سطح طی هفت سال گذشته به 2.4میلیارد دلار افزایش یافته است.این بالاترین حجم صادرات پاکستان به افغانستان از سال 2010 میلادی تا کنون عنوان شده است. 

پیش از این واردات پاکستان به افغانستان تا سطح 1.43 میلیارد دلار کاهش یافته بود.دولت افغانستان با ارسال نامه به سفارت پاکستان در کابل تعلیق نشست مشترک مسئولان تجاری دو کشور را اعلام کرده است.

منابع مطلع اعلام کردند دولت افغانستان خواهان ارتباط تجاری با هند از سوی خاک پاکستان است و از دولت پاکستان میخواهد تا کشور هند را نیز در متن سند ترانزیت کالا بین دو کشور بگنجاند موضوعی که قبلا با مخالف صریح پاکستان روبرو شده است.

 بر اساس معاهده ترانزیت کالا بین کابل و اسلام اباد ، کامیونهای افغان میتوانند کالاهای خود را از طریق خاک پاکستان به هند صادر نمایند اما نمی توانند کالاهای هندی را از طریق خاک این کشور به افغانستان منتقل کنند.

کلیدواژه