گزارش : پایان اجلاس گفتگو های امنیتی هرات‎
(last modified 1396-07-22T14:54:24+00:00 )
میزان 22, 1396 19:24 Asia/Kabul

محمد آصف رحیمی والی هرات در اجلاس گفتگوهای امنیتی هرات تاکید کرد: حسن همجواری، عدم مداخله در امور کشورها، احترام به تمامیت ارضی و صلح و همزیستی مسالمت آمیز راه های پایان نابسامانی ها و نا امنی ها در کشورهای جهان است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،والی هرات با بیان اینکه دور جدید گفتگوهای امنیتی هرات مباحث علمی و تخصصی را به منظور پیدا کردن فهم بهتر از آینده ی دولت های ملی به نقد و بررسی می گیرد، گفت: این گفت وگوها و مباحث به منظور حل بحرانها در کشورهای چون افغانستان بسیار کارساز و اثرگار خواهد بود.

رحیمی با اشاره بر اینکه در شرایطی که تلاشهای جدی از سوی دولت افغانستان و همکاران بین المللی آن در ابعاد گسترده بخاطر استقرار صلح در کشور آغاز شده و امیدواری ها به حل بحران افغانستان از راه گفت وگوها افزایش یافته از مخالفان مسلح دولت خواست تا از فرصت بوجود آمده استفاده کرده و به برنامه صلح بپیوندند.

والی هرات ضمن بیان اینکه انتخاب شهرهرات با پیشینه درخشان تاریخی، امکانات بالقوه اقتصادی، منابع سرشار طبیعی، نیروی بشری متخصص و کدرهای جوان به عنوان محل اصلی برگزاری این نشست، یادآور شد: این اقدام نشان از تثبیت جایگاه ویژه ی این حوزه تمدنی و مستعد به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در بین جامعه اکادمیک و شخصیت های ملی دارد.

رحیمی از برنامه های اداره محلی هرات به همکاری وزارت تحصیلات عالی افغانستان برای تبدیل کردن دانشگاه هرات به مرکز تکنالوژی و تولید علم خبر داده، گفت: فرایند انکشاف و توسعه در این کلانشهر و سایر شهرهای افغانستان بدون داشتن کدرهای جوان و متخصص ناممکن خواهد بود.

این مقام  دولتی در هرات با اشاره بر اینکه تغییر حالت جنگ در افغانستان، ضعف در صف‌آرایی مخالفان مسلح دولت و شکست های زنجیره ای تروریستان در میادین جنگ و نمایش اقتدار حکومتی توسط نیروهای مسلح در برابر گروه های تروریستی که به وضاحت دیده میشود نشانه های برجسته توانایی نیروهای امنیتی و دفاعی کشور است.

والی هرات هم چنان به حرمت گذاشتن به همسایگی و حفظ ارزش های تاریخی و فرهنگی سایر کشور ها تاکید کرد: زمانی در کنار هم میتوانیم آسوده زندگی کنیم که هرآنچه را که بخود نمی پسندیم برای دیگران نیز نپسندیم.

رحیمی خاطرنشان کرد: آزادی، صلح و حسن همجواری و احترام متقابل به نفع افغانستان و منطقه خواهد بود.

ششمین دور گفتگوهای امنیتی هرات ساعتی قبل در ولایت هرات پس از ساعتها بحث و تبادل نظر در خصوص امنیت، بهبود روابط اقتصادی و سیاسی، گسترش فرهنگ و حفظ ارزش های انسانی با محوریت دولت های ملی در شهر هرات با حضور نمایندگان ۱۷ کشور و سازمانهای ملل متحد و ناتو به پایان رسید.