میزان 23, 1396 12:49 Asia/Kabul
  •  توافق افغانستان و ترکمنستان برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری

معاون وزیر خارجه افغانستان که در صدر یک هیأت عالی رتبه سیاسی-اقتصادی به عشق‌آباد سفر کرده است با همتای ترکمنستانی خود دیدار و روند فعلی و دورنمای مناسبات اقتصادی و تجاری بین دو کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

به گزارش خبرگزاری فارس در عشق‌آباد، «عادله راز» معاون همکاری‌های اقتصادی وزارت امور خارجه افغانستان در حاشیه اجلاس مجمع آکادمیک «ریکا» در «عشق‌آباد» با «وفا حاجی‌اف» معاون وزارت امور خارجه جمهوری ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

صادرات برق و فرآورده‏‌های نفتی و گازی ترکمنستان به افغانستان، همکاری‏‌ها در زمینه حمل و نقل و ترانزیت کالا، ارتباطات، روابط فرهنگی و آموزشی از مهمترین موضوعات در تعاملات بین 2 کشور می‏‌باشد.

در این ملاقات میزان مبادلات تجاری میان 2 کشور بر جستجوی زمینه‌های جدید همکاری، بهره‌برداری از خطوط آهن، ایجاد روابط میان تاجران و پیگیری مستمر تعهدات از طریق کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی- تجاری بررسی شد.

2 طرف همکاری و همگرایی اقتصادی را اولویت مشترک کشورهای خود عنوان نموده و بر آمادگی‌های برای برگزاری موفقیت‌آمیز هفتمین کنفرانس همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای «ریکا» که قرار است 23 و 24 عقرب در عشق‌آباد برگزار گردد، تأکید کردند.

طی چند سال گذشته، روابط ترکمنستان و افغانستان به عنوان 2 کشور همسایه که حدود 800 کیلومتر با یکدیگر مرز مشترک دارند، همواره رو به رشد بوده‌ ‏است.

 

کلیدواژه