میزان 26, 1396 13:25 Asia/Kabul

مقام های ارشد دولتی در ولایت هرات برخی از ساکنین ولسوالی ها را متهم کردند که با طالبان در ارتباط هستند و به آنان در خصوص پروژه های عام النفعه معلومات میدهند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، باورها بر آن است که طالبان مسلح از طریق باجگیری از مجریان طرح هایی که در حال بازسازی و ایجاد پروژه های عام المنفعه هستند پول هنگفتی رابه جیب میزنند.

آصف رحیمی والی هرات گفت: بخشی از پول این پروژه ها در ولسوالی ها به جیب کسانی می رود که برای کشتن مردم بیگناه مین گذاری می کنند.

والی هرات با اشاره به اینکه برخی از ساکنین ولسوالی های مختلف ولایت هرات با طالبان تماس می گیرند و در مورد این پروژه ها به آنان اطلاعات می دهند، گفت: نیروهای مخالف مسلح دولت که منابع مهم درامدی شان را از دست داده و اکنون وضعیت مناسبی ندارند، از این فرصت استفاده کرده و با تهدید مجریان این پروژ ها از آنان اخاذی می کنند.

از سوی هم عبدالرحیم صالحی عضو شورای ولایتی هرات بر این باور است که طالبان از سالها قبل تا کنون با استفاده از اسلحه از مردم اخاذی کردند و هم اکنون نیز افراد این گروه به این عملشان ادامه میدهند.

صالحی تصریح کرد: راه اندازی پروژه های عام المنفعه در ولایت هرات شکار مناسبی برای طالبان مسلح است تا از مجریان این طرح ها با عناوین مختلف اخاذی کنند.

فعالان مدنی در هرات هم باجگیری طالبان از مردم و بخصوص پروژه های بازسازی که مردم این ولایت به آن نیازشدید دارند را نگران کننده دانسته و از مسئولان دولتی خواستار پایان بخشیدن به این زورگیری ها شدند.

اشرف سادات کنشگر مدنی در هرات تاکید کرد: اگر مجریان این پروژه ها برای طالبان و سایر افراد مسلح غیرمسئول که در نقاط مختلف هرات مستقر هستند باج ندهند، با خطراتی از جمله ترور، آدم ربایی و تهدید روبرو می شوند و نمی توانند این پروژه هارا تکمیل کنند.

با وجود این همه اما آصف رحیمی والی هرات از طالبان خواسته است تا اجازه دهند پروژه های کلان ملی که برای رفاه مردم افغانستان از پول بیت المال راه اندازی شده است تکمیل و مردم خسته از جنگ و بحران افغانستان از آن بهره مند شوند.