حذف شرط گواهی سلامت برای صدور روادید ایران برای اتباع افغانستان
(last modified 1396-07-26T19:11:21+00:00 )
میزان 26, 1396 23:41 Asia/Kabul
  • حذف شرط گواهی سلامت برای صدور روادید ایران برای اتباع افغانستان

ایران قید ارایه گواهی سلامت برای صدور روادید اتباع افغانستان را حذف کرد.  

به گزارش خبرنگار رادیو دری،کنسول جمهوری اسلامی ایران در کابل پایتخت افغانستان اعلام کرد که به منظور تسهیل در تردد اتباع افغانستان ، مراجع ذیصلاح در کشورمان قید ارایه گواهی سلامت را از فهرست مدارک مورد نیاز برای صدور روادید ایران حذف کردند.    

«محسن رضایی» چهارشنبه در گفتگو با حاجی حسینی مدیر دفتر برون مرزی صدا وسیما در کابل با اعلام این مطلب  گفت : این تصمیم از اول آبان ماه سال جاری یا به تقویم رایج در افغانستان از اول ماه عقرب اجرا می شود. 

پیش از این اتباع افغانستان برای دریافت روادید از ایران می بایست همراه مدارک خود به مراجع ذیربط، گواهی سلامتی نیز از یک آزمایشگاه معتبر مبنی بر تایید نداشتن بیماری واگیردار ارایه می کردند که تهیه این مدرک علاوه بر طولانی و دشوار کردن چرخه درخواست روادید هزینه هایی را نیز به متقاضی روادید تحمیل می کرد. 

ایران برای تسهیل متقاصیان رواید در افغانستان پیش از این نیز گام های متعددی برداشته است .

در گذشته تنها روش دریافت روادید ایران برای اتباع افغانستان، ایستادن در صف‌های طولانی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران بود و اکنون با راه اندازی سامانه الکترونیکی درخواست روادید، فرد غیر حضوری درخواست را تکمیل و با انتخاب در دسترس ترین کنسولگری ایران به خود ، درخواست را ارسال می کند و سپس با اعلام قبلی برای دریافت روادید حضوری به کنسولگری انتخاب شده مراجعه می کند. 

البته با توجه به تعداد متقاضی روادید ایران در افغانستان و ظرفیت های نیروی انسانی کنسولگری های ایران و همچنین حضور بیش از 3 میلیون تبعه افغانستان در ایران ، خود به خود حجم تردد زیاد است و گاه مراکز صدور روادید با تراکم مراجعه کننده روبرو هستند. 

در حال حاضر سامانه الکترونیکی درخواست روادید در سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و سرکنسولگری مزارشریف، هرات، قندهار،جلال آباد فعال است.