میزان 27, 1396 11:21 Asia/Kabul
  • دیدار سرکنسول ایران با شهردار هرات‎

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات در دیدار با سید وحید قتالی شهردار و وحید پیمان معاون شورای شهر ضمن ابراز خرسندی از توسعه‌ی روابط نیک و حسنه بین ۲ کشور اسلامی ایران و افغانستان حمایت کشورش از مردم و دولت افغانستان را اعلام کرده و بر تعمیق این دوستی‌ها  تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، محمود افخمی رشیدی، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار مردم مسلمان افغانستان حتی در سخت‌ترین شرایط حضور داشته و از آنچه که در توان این کشور بوده‌است را در هر چه بهتر شدن وضعیت زندگی مردم خسته از جنگ افغانستان استفاده کرده‌است، تصریح کرد: ایران اسلامی آماده هر گونه خدمت رسانی شهری به مردم شریف هرات می‌باشد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران ضمن تبریک انتصاب آقای قتالی به عنوان نیروی ارزشی و متعهد در راس اداره‌ شهرداری اظهار داشت: مطابق با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اولویت این کشور روابط با کشوری های اسلامی است و  تاریخ گواهی میدهد که جمهوری اسلامی ایران در طی 4 دهه از هیچکونه حمایتی از مسلمانان دریغ نکرده و نخواهد کرد .

افخمی رشیدی با اشاره بر اینکه حضور و فعالیت نیرو های جوان و متعهد در رهبری ادارات خدماتی افغانستان باعث رشد و انکشاف بهتر خواهد شد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران آماده است تا برای هرچه بهتر شدن خدمات شهری در ولایت هرات مساعدت و همکاری کند .

وی به تجربیات خوبی که متخصصین ایرانی در بخش های حمل و نقل ترافیکی , ایجاد پارک ها و فضای سبز , بازیافت زباله , زیبا سازی شهر ها , خدمات عمومی و نظافت شهری , خدمات فنی و مهندسی، شهر سازی و ایجاد سیستم الکترونیک برای جمع آوری عواید، نگاهی داشت و افزود: جانب جمهوری اسلامی ایران حاضر است این تجارب که در مدت بیش از ۴۰ سال به دست آمده را در خدمت مسولان شهرداری و شهر سازی هرات قرا ردهد.

در همین حال  سید وحید قتالی شهردار هرات با سپاسگزاری از مسولان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات به جهت ارائه خدمات 24 ساعته‌ این نمایندگی سیاسی به شهروندان هرات گفت : مردم و دولت افغانستان خواهان ایجاد دبیر خانه های مشخص به دلیل بهبود زندگی شهری هرات بین  ولایت های خراسان رضوی و هرات هستند و شدیدا نیازمند آموزش تجربیات دوستان در شهرداری خراسان رضوی میباشند .

وی ضمن بیان اینکه اداره‌ شهرداری در تلاش است تا از کانال های مربوطه هر چه زودتر این رابطه بین شهرداری خراسان رضوی و هرات باستان ایجاد شود، اطمینان داد که در آینده نزدیک این اقدام نیک و پسندیده کلید خواهد خورد.

شهردار هرات به بافت‌های مشابه خراسان رضوی و هرات اشاره کرد و تصریح کرد: به همین منظور است که اداره‌ی شهرداری، هرات و خراسان رضوی را خواهر خوانده  می خواند و این پیوند را نهادینه خواهیم کرد .

در ادامه‌ی این ملاقات دوستانه  وحید پیمان معاون شورای شهر هرات ضمن قدردانی از حسن نیت مقامات کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات گفت : شورای های شهری استان های ایران در منطقه نمونه است و هرات نیز نیازمند الگو برداری از این شورا ها می باشد .

پیمان اضافه کرد: باید رابطه ای میان شوراهای شهری خراسان رضوی و شورای شهر هرات ایجاد شود تا بتوان از تجربیات دوستان ایرانی استفاده کرده و برای مردم هرات مصدر خدمات ارزشمند باشیم .

در پایان این دیدار،  افخمی رشیدی سرکنسول ایران در هرات  وعده سپرد که در خصوص موضوعاتی که صحبت شد،  با شهرداری و شورای شهر مشهد برای آغاز این رابطه رایزنی خواهد کرد .

این دیپلمات کشور همسایه و دوست، تابلویی را به رسم یادگار به آقای قتالی شهردار هرات تفویض کرد.

Image Caption