میزان 27, 1396 21:10 Asia/Kabul
  • برگزاری همایش حقوق بین المللی بشر دوستانه و اسلام در هرات‎

همایش حقوق بین المللی بشر دوستانه و اسلام در هرات‎ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، این همایش از سوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ برای دانشجویان و اساتید علوم اسلامی دانشگاه‌های هرات حول محوررابطه‌‌های آموزه‌های اسلام با حقوق بین‌المللی بشردوستانه راه‌اندازی شد و مسئولان برگزاری آن حفظ کرامت انسانی را در پرتو دین مقدس اسلام جز وظایف آحاد مردم دانستند.

«دومینیک شو» رییس کمیته صلیب سرخ درحوزه‌ی غرب افغانستان و مسئول برگزاری این همایش گفت: حقوق بین‌المللی بشردوستانه با دستورات دین اسلام رابطه‌های تنگاتنگی دارد و این نشست علمی می‌تواند برای ارتقای سطح دانش بانوان دانشجو مثمر ثمر باشد.

با این حال برخی از اساتید دانشگاه علوم اسلامی تاکید دارند که دستورات دین اسلام با حقوق بین‌المللی بشردوستانه رابطه‌های عمیق و مستقیم دارد.

عبدالخالق حقانی استاد دانشگاه و پژوهشگر مسایل اسلامی در هرات گفت: دین اسلام دین رافت، مهربانی، دوستی و صلح است که بیش از ۱۴۰۰ سال قبل از امروز پیامبر خوبی و مهربانی حضرت محمد (ص) همه آحاد بشریت را به آن توصیه فرموده از ظلم و استبداد مردم را بر حذر داشته است.

حقانی تاکید کرد: دانشگاه‌های علوم اسلامی هرات جایگاه آموختن دانش و علم است و خبری از افراطگرایی در آن وجود ندارد.

از سوی دیگر بانوان دانشجوی علوم اسلامی که در این همایش حضور داشتند ضمن تاکید بر اینکه پس از ظهور دین مقدس اسلام به همه مردم چه کسانیکه به این دین ایمان آوردند و چه کسانیکه اهل کتاب هستند مسئولیت داده شده است تا حقوق یک دیگر را رعایت کرده و از پایمال کردن آن دوری کنند، تاکید کردند: در مراکز علوم اسلامی هرات فقط آموزش و فراگیری علوم دینی و اسلامی وجود دارد و افراطگرایی در هر مرحله ای که باشد در این مراکز جایی نخواهد داشت.

در همین حال شفیق بهروزیان کنشگر مدنی در ولایت هرات بر این باور است که اندیشه‌های افراطگرایی در برخی از دانشگاه‌های علوم اسلامی در هرات وجود دارد.

وی تاکید کرد: باید دولت افغانستان برای جلوگیری از رشد افراطگرایی که منجر به حوادث دردناک تروریستی می‌شود بخصوص در مراکز اکادمیک اقدامات لازم را درنظر بگیرد.

این همایش علمی و تحقیقی در حالی در ولایت هرات برگزار می‌شود که شماری از علما و روحانیون افغانستان مسایل حقوق بشری را پروژه‌ای می‌دانند و تاکید دارند که برخی‌ها با استفاده از واژه‌ی حقوق بشر در پی سودجویی هستند.