عقرب 02, 1396 17:18 Asia/Kabul

شماری از آوارگان داخلی ازطریق برنامه استقرار پایدار بیجاشدگان به مناطق اصلی زندگیشان منتقل شدند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، جاوید نادم رئیس اداره‌ی مهاجرین و عودت کننده گان ولایت هرات هدف از اجرایی شدن این پروژه را، پیداکردن راه حل دوامدار،عرضه خدمات اساسی وبنیادی وانتقال بیجاه شد گان داخلی به محلات اصلی شان عنوان کرده، گفت:  براساس پالیسی ملی بیجاه شدگان  ۳۰۰ خانواده از آوارگان داخلی  به مناطق اصلی زندگیشان در ولسوالی های (ادرسکن، شیندند، کشک کهنه، رباط سنگی وگلران) فرستاده خواهند شد.

نادم اظهار داشت: ازسوی دولت افغانستان  برای هرفامیل از این آوارگان داخلی که قرار است به ولسوالی مربوطه  بازگردد،  مرغ زراعتی با ۲ماه خوراکه آنها، بز شیری ویک بسته خوراکی به قیمت هشتاد هزار افغانی ، ساخت سرپناه توسط خودشخص با هزینه دولت وعرضه خدمات بهداشتی، آب آشامیدنی ،تعلیم وتربیه  وکاریابی مهیا شده‌است.

رییس اداره مهاجرین هرات تعداد بیجا شدگان داخلی در سطح ولایت هرات را ۲۰ هزار خانواده  اعلام کرد و افزود : این آوارگان ازولسوالی های پانزده گانه ولایت هرات هستند که بر اثرناامنیها، نبردهای میان‌گروهی و خشکسالی‌ها و اختلافات قومی به هرات آمده که طبق همین برنامه یک ونیم هزار فامیل به صورت داوطلبانه تاسال اینده خورشیدی به مناطق اصلیشان  انتقال داده خواهند شد.

نادم همچنین گفت: با مسئولان همه‌ی ولسوالی‌ها تماس گرفته شده و در خصوص نا امنی‌‌ها و مشکلات محیطی نیز گفت‌وگو شده‌است و اکنون هیج مشکلی بر سر راه بازگشت این افراد به خانه‌هایشان وجود ندارد.

در همین حال برخی از آوارگان داخلی در هرات که از این وضعیت خسته شده و مایل هستند به مناطق اصلیشان بازگردند از دولت میخواهند تا امنیت در محل‌هایشان تامین و زمینه‌های کار و اشتغال برای آنان مساعد شود.

با این حال کارشناس اجتماعی ولایت هرات گفت: اداره‌ی محلی از آوارگان داخلی پشتیبانی کرده و تا زمانیکه به خانه‌هایشان برگردند هرگونه کمک و همکاری که نیاز باشد را دریغ نخواهد کرد.

درعین حال عبدالقادررحیمی ریس دفتر کمیسیون حقوق بشرهرات دررابطه با حقوق زیست  شهروندان گفت: تمام مردم افغانستان از هرقومی که باشند وتبعه افغانستان درانتخاب محل زندگیشان آزاد اند

گفتنیست : "از سال ۲۰۰۲ میلادی تا کنون ۸۶ هزار خانواده که بر اثر مشکلات محیطی و افزایش نا امنی‌ها آواره شده بودند در شهر هرات ساکن شده و تا کنون در همین مناطق بسر می‌برند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.