عقرب 03, 1396 16:24 Asia/Kabul
  • نگرانی سازمان پیمان امنیت جمعی از اوضاع سیاسی و نظامی افغانستان

در نشست «بررسی وضعیت افغانستان» تحت نظارت وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان امنیت جمعی این کشورها درباره وضعیت سیاسی و نظامی افغانستان ابراز نگرانی کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس،نشست «بررسی وضعیت افغانستان» تحت نظارت شورای وزرای امور خارجه کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی برگزار شد.

در این نشست طرفین مسائل مربوط به وضعیت سیاسی، نظامی و اقتصادی جمهوری اسلامی افغانستان را مورد بررسی قرار دادند.

مشکلات امنیتی کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی ناشی از افغاستان از دیگر محورهای مورد بررسی در این نشست بود.

شرکت کنندگان این جلسه فعال شدن داعش و دیگر سازمان‌های تروریستی بین‌المللی در افغانستان و انتقاد آنان به ولایات شمالی این کشور را تأیید و بر ایجاد برنامه مقابله با گسترش افراط‌گرایی در قلمروی کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی تأکید کردند.

طرفین خواستار هماهنگی بیشتر تلاش‌های کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در رابطه با افغاستان در مقیاس دوجانبه و همچنین در قالب فعالیت سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای بودند و برنامه اقدامات در این زمینه تا تابستان سال 2018 تصویب شد.

همچنین «ارا باگدالیان» معاون رئیس سازمان پیمان امنیت جمعی و نمایندگان «هلال احمر» نیز در این نشست حضور داشتند.

سازمان پیمان امنیت جمعی در سال 1992 و با مشارکت کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان تشکیل شد.

اهداف تشکیل این سازمان، محدود کردن زمینه گسترش ناتو و نفوذ آمریکا در حوزه کشورهای همسایه است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و کاهش توان سیاسی، اقتصادی و نظامی فدراسیون روسیه به منظور متحد نگهداشتن کشورهای عضو اتحاد و بالا بردن ظرفیت‌های نظامی و سیاسی آنها ایجاد شده است.