نگرانیها از رشد افراط کرایی در هرات
(last modified 1396-08-05T07:58:15+00:00 )
عقرب 05, 1396 12:28 Asia/Kabul

رشد افراطگرایی در ولایت هرات نگرانی و اعتراض شورای ولایتی و فعالان مدنی را در پی داشته و هشدار داده‌اند: دولت افغانستان باید بر نظارت از مراکز آموزشی دینی و اکادمیک بیشتر از قبل توجه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،اعضای شورای ولایتی هرات خبر از فعالیت چندین نهاد آموزشی دینی در این ولایت داده و گفته‌اند: مسئولان محلی از نحوه‌ی کارکرد و تدریس در این مراکز آگاهی ندارند.

نگرانی اعضای شورای ولایتی هرات نسبت به فعالیت مشکوک برخی از این مراکز در حالی‌است که چندی قبل نیروهای امنیت ملی در یک عملیات نظامی یک تن که گفته می‌شود از اعضای گروه‌های تروریستی بوده‌است را از یک دارالعلوم بزرگ هرات دستگیر کردند.

در همین حال خبرها از ولایت غور نیز حاکی از اینست که مسئولان محلی در این ولایت یک مرکز علمی را به دلیل ترویج افراطگرایی تعطیل و مسئولان آن را مورد بازپرس قرار داده‌اند.

مهدی حدید مسئول کمیتۀ امنیتی شورای ولایتی هرات با بیان اینکه گسترش دامنه‌ی فعالیت‌های مذهبی آن هم در حد افراط از نگرانی‌های این شورا است.

حدید تاکید کرد: افراطگرایی در برخی از مراکز آموزشی و تعلیمی دینی در هرات روند رو به رشد خود را طی میکند و مسئولان امنیتی و محلی هرات هیچ‌گونه توجهی به این اوضاع ندارند.

این موضوع تنها مورد توجه شورای ولایتی هرات نیست و فعالان مدنی را هم نسبت به بدتر شدن وضع و گسترش افراطگرایی مذهبی در هرات نگران کرده‌است.

کنشگران مدنی در غرب افغانستان پافشاری دارند که باید دولت در همکاری با فعالان فرهنگی و دینی در پی زدودن اندیشه‌های افراطی باشند و اصلاح جامعه را از نظام آموزش و پرورش کشور آغاز کنند.

ناصر گلرانی مسئول سازمان خط نو در ولایت هرات گفت: اگر دولت افغانستان با درک این موضوع بازهم جلو فعالیت این مراکز افراطی را نگیرد، باید منتظر تبعات منفی آن در محیط خود باشیم که جبران آن بسیار سخت‌ است.

از سوی دیگر انور متین کارشناس فرهنگی دفتر والی هرات گفت: اداره‌ی محلی چندین ماه است که از همه‌ی مراکز آموزشی و اکادمیک هرات تحقیقات و بررسی‌های همه جانبۀ را انجام داده و به همین زودی‌ها شاهد مسدود شدن مدارس و آموزشگاه‌هایی خواهیم بود که به گونۀ غیرقانونی و مشکوک فعالیت دارند.

در حال حاضر بیش از ۴۰۰ مدرسه و دارالعلوم دینی بصورت غیرقانونی در ولایت هرات فعالیت دارند.

با وجود اینکه نگرانی‌ها از افزایش برنامه‌های افراطی در هرات همواره وجود داشته و در ماه‌های گذشته چندین حمله‌ی تروریستی بر مساجد و بمب گذاری‌ نیز در ولایت هرات و آن هم به هدف برهم زدن امنیت و ایجاد اختلاف صورت گرفته‌است، حالا دیده شود که آیا دولت افغانستان خواهد توانست دروازه‌های این مراکز غیرقانونی آموزشی علوم دینی در هرات را مسدود کند یا خیر.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی از هرات موجود است.