عقرب 09, 1396 16:55 Asia/Kabul

چهارمین نمایشگاه ۲سالانۀ نقاشی شامل ۱۲۰ تابلو با مضامین مختلف توسط دانشجویان و اساتید دانشکدۀ هنر دانشگاه هرات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، فقر، مهاجرت، اعتیاد و چندین چالش دیگر اجتماعی در افغانستان را شماری از دانشجویان و اساتید این دانشکده  به تصویر کشیدند.

ضیاءالحق رحمانی و تیمورشاه از استادان هنر دانشگاه هرات برگزاری این نمایشگاه را بسیار ارزنده دانسته و گفته‌اند: این نمایشگاه کمک خواهد کرد تا هنرجویان ودانشجویان این دانشکده فرازو فرودهای کاری شان را بهتر پیدا کنند.

آنان خوشبین هستند که هنر با زحمات اساتید نخبۀ هنرها در ولایت هرات هم چنان زنده خواهد ماند و دانشجویان توان ارائۀ آثار ارزشمند هنری بیشتری را نیز دارند.

بازدید کنندگان نیز این نمایشگاه را متفاوت‌تر و غنی تر از نمایشگاه‌های سال‌های گذشته توصیف کردند و تاکید دارند: با وجود تلاش‌های فراوان هنرمندان، این مسئولان دولتی و شهروندان هرات هستند که کمتر به این زحمات توجه کرده‌اند.

در همین‌حال،  محمد توفیق رحمانی رئیس دانشکدۀ هنرهای دانشگاه هرات ، هدف از برگزاری این نمایشگاه را آشنایی و افزایش سطح آگاهی مردم به هنر دانست و ضمن ارائه توضیحاتی در باره آثار نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه دوسالانه از بین تعداد 300 اثر هنری مختلف به تعداد 123 اثر از 63 هنرمند بعد از تأیید کمیسیون بررسی‌کننده انتخاب، و به نمایش گذاشته شده است.

رحمانی اما از بی توجهی مسئولان دولتی به هنر انتقاد کرده و اظهار داشت: مقام‌های محلی هرات به بسط و توسعۀ هنر و فرهنگ علاقه‌مندی ندارند و حتی در مراسم‌های ویژۀ هنر و نقاشی اشتراک نمی‌کنند.

وی در حالیکه  برگزاری چنین نمایشگاه‌ها را از دستاوردهای فرهنگی، هنری و افتخار هرات عنوان کرد تأکید نمود: " باید از آثار هنرمندان کشور حمایت صورت گیرد و زمینه  برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها در مرکز کشور نیز مهیا شود.

 در همین حال رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات ضمن اعلام حمایت همه جانیه از هنر و هنرمندان تصریح کرد: برگزاری این نمایشگاه‌ها نه‌تنها دارای اهمیت داخلی بوده بلکه می‌تواند در صورت برگزاری در خارج از کشور، معرف هویت فرهنگی افغانستان باشد.

گفتنی‌است که دانشکدۀ هنرهای زیبای پوهنتون هرات، مبتکر برگزاری دوسالانه‌های نقاشی، مینیاتور، نقاشی-آبرنگ و گرافیک بوده واین نمایشگاه نیز به مدت 10 روز به روی عموم علاقه‌مندان باز می‌باشد.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.