عقرب 10, 1396 11:39 Asia/Kabul

عطامحمد نور والی ولایت بلخ در شمال افغانستان پس از ۱۴ سال از آخرین سفرش به هرات وارد این ولایت شد.

به گزارش رادیو دری، وی که بنا به دعوت محمد اسمعیل خان وزیر اسبق انرژی وآب افغانستان به هرات آمده است، مورد استقبال صدها تن از شهروندان هرات قرار گرفت و در جمع شماری از مردم در منزل اسمعیل خان سخنرانی کرد.

وی در خصوص گذشتۀ تاریخی، فرهنگی و سیاسی هرات سخن گفت و از مردم هرات به عنوان فاتحان جنگ افغانستان در برابر تجاوز و اشغال نام برد.

عطامحمد نور ضممن تاسف از اینکه در کابینۀ دولت افغانستان کمترین توجه به کدرها و متخصصان هراتی شده و ارگ نشینان به نحوی در تلاش منزوی کردن این ولایت هستنند، گفت: شما مردم هرات باید حق تان را از دولت وحدت ملی بگیرید حتی به زور.

والی بلخ از مردم هرات خواست تا متحد و یکپارچه باشند و تاکید کرد: اگر تفرقه و نفاق در بین آحاد مردم وجود داشته باشد،. کسانیکه هرات آباد، آزاد و مترقی را نمی‌خواهند از بین مردم سربازگیری خواهند کرد.

نور، دولت افغانستان را در برابر ناهنجاری‌ها و مشکلات فراوانی که درکشور وجود دارد ناتوان خواند و افزود: فساد اداری بیداد می‌کند، نا امنی‌ها مردم را به ستوه‌ آورده، وزرا و منوسبان دولتی هیچ صلاحیتی ندارند و یک حلقۀ مشخص که بر می‌گردد به ارگ ریاست جمهوری به دنبال جمع کردن عواید از این مردم مظلوم و بیچاره هستند که تحمل چنین وضعیتی ممکن نیست.

والی بلخ از مردم خواست آگاه شوند و برنامه‌های دولت را که بجز نفع عدۀی معدود چیز دیگری در قبال ندارد را خوب بررسی کنند و خود بر سرنوشت خود حاکم شوند.

این مقام دولتی افغانستان نگاهی به فعالیت گروه ‌های مخالف مسلح دولت داشت و گفت: هم اکنون بسیاری از کشورها از طالبانی که در افغانستان در حال نبرد با دولت این کشور هستند حمایت می‌کنند و کشورهایی نیز در پی قدرتمند کردن داعش هستند.

عطامحمد نور با اشاره بر اینکه فاصلۀ ملت از دولت بیشتر و بیشتر می‌شود گفت: رهبران وحدت ملی به مردم شریف افغانستان دروغ گفتند و هنوز این روند ادامه دارد.

نور پافشاری کرد: دولت کنونی افغانستان غرق در فساد اداری هست و برای برون رفت از این معضل باید متحدانه برای رسیدن به هدف تلاش شبانه روزی بخرج دهیم.

والی بلخ با تاکید بر اینکه تا زمانیکه تغییر اساسی در حکومت‌داری افغانستان رونما نشود، مردم بر سرنوشتشان حاکم نشوند، حلقات فساد و حمایت از تروریسم برداشته نشود این روند ناهنجار ادامه پیدا خواهد کرد، خاطرنشان نمود: وقت آن رسید‌ه‌است که دیگر نگذاریم آنچه را که ارگ نشینان میخواهند بر ما تحمیل کنند.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی از هرات موجود است.