عقرب 12, 1396 18:45 Asia/Kabul

یک عضو شورای ولایتی هرات با انتقاد از عدم توجۀ دولت به تقرر کدرهای متخصص و کارآزمودۀ این ولایت در ادارات مختلف دولتی کشور، گفت: انتصاب کدرهای غیرهراتی توسط مسئولان دولت وحدت ملی در اداره‌های محلی غیرقابل تحمل است.

گزارش خبرنگار رادیو دری فعالان مدنی در هرات هم از کارنگرفتن از کدرهای این ولایت انتقاد می‌کنند.به

با این وجود باور بسیاری از شهروندان هرات بر اینست که هرات از دید مسئولان دولتی در کابل تافتۀ جدا بافته است و سال‌هاست هیچ توجهی به آن نشده‌است.

حضور کم‌رنگ هراتیان در حلقه‌های تصمیم گیرنده، رده‌های بلند حکومتی و وزارت‌خانه‌های کلیدی مواردی‌است که همواره انتقاد ساکنین این ولایت را نیز به همراه داشته‌است.

سیداشرف سادات کنشگر مدنی در هرات نگرانی‌های ساکنین این ولایت را به جا دانسته و تاکید کرد: این بی توجهی‌ها باعث خواهد شد که مردم نسبت به دولت بی باور شوند و دولت هم همکاری‌های مردم برای امنیت، آبادی و رفاه در جامعه را از دست بدهد.

هم اکنون پست‌های بلند دولتی در هرات از جمله والی، فرماندهی‌های ارتش و پلیس ملی، ریاست‌های گمرک و مستوفیت، دادگاه استیناف و چندین نهاد دولتی دیگر به هراتیان سپرده نشده‌است.

حبیب‌‌الرحمن پدرام عضو شورای ولایتی هرات نگران آیندۀ حکومتداری افغانستان بدون حضور کدرها و متخصصان ولایت هرات است.

وی با انتقاد از این تبعیض توسط مقام‌های دولت وحدت ملی گفت: در این ولایت ۴ میلیونی هزاران فرد با تخصص و کاردانی بالایی حضور دارند که هیچ توجهی به آنان نشده و هرات هم چنان به عنوان «کلک ششم» باقی مانده‌است.

وی به تصمیم اخیر دولت افغانستان مبنی بر برکناری رییس معارف که یک شهروند هرات است و اکنش نشان داده و دولت را از این اقدامات برحذر داشت.

عطامحمد نور والی بلخ هم در سفرش به ولایت هرات و در دیدار با مردم این شهر از دولت افغانستان به دلیل کم‌توجهی به کدرهای هرات شدیدا انتقاد کرد و از هراتیان خواست تا همانند ولایت بلخ از متخصصان و کدرهای این ولایت در سمت‌های بلند دولتی حمایت کنند.

در دورۀ ریاست جمهوری حامد کرزی ۴ وزیر از ولایت هرات در کابینه حضور داشتند و پست‌های مهمی همچون وزارت خارجه و مشاور امنیت ملی رییس جمهوری به هراتیان سپرده شده بود.

اما اکنون وزارت‌های انرژی و آب و فواید عامه توسط ۲ تن از هراتیان اداره می‌شود.

 

کلیدواژه