عقرب 15, 1396 17:37 Asia/Kabul

علما، روحانیون، سران اقوام و متنفذین ولایت غور در گردهم‌آیی که امروز در شهر فیروزکوه مرکز این لایت برگزار شده بود، جنگ جاری در افغانستان را علیه دولت و مردم نامشروع خواندند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، علمای دینی ولایت غور ضمن تقبیح کشتار  افراد غیرنظامی، حمله برمساجد وتکایا و همچنین ادامۀ حملات ترورستی در کشور را جایز ندانسته و این اقدامات را بر خلاف آموزه های دینی دانستند.

«محمدشاه مجیدی» رئیس ادارۀ حج اوقاف ولایت غور با اشاره بر حملات خونبار بر مسجد جامع  امام زمان (ع) در کابل، مسجد جوادیه در ولایت هرات  و مسجد خواجه گان ولسوالی دولینه در ولایت غور، اظهار داشت: حملات مسلحانه و تروریستی، توهین و تحقیر مسلمانان، حمله برمراکز علمی و آموزشی دینی در هرجایی از دنیا که باشد محکوم است.

وی با بیان اینکه دین مقدس اسلام هرگز اجازه نداده‌ است که مسلمانان باعث آزار واذیت برادران مسلمان خود شود، خاطرنشان کرد، بدون شک وتردید که چنین اعمال زشت و شوم «حمله بر مساجد و نمازگزاران» ربطی به اسلام نداشته، افراد و گروههایی که مرتکب چنین اعمال می شوند، نه تنها که مسلمان نیستند بلکه مایۀ شرم و رسوایی انسان و انسانیت هستند و در زمرۀ دشمنان اصلی دین مقدس اسلام محسوب می‌شوند.

در همین حال عصمت‌الله ندیم رییس شورای علما و روحانیون ولایت غور برگزاری چنین محافل و گردهمایی را بسیار ارزشمند دانسته و بر تقویت،انسجام و وحدت بین علما و رهبران قومی ولایت غور تاکید کرد.

ندیم، هدف از برگزاری این نشست مهم را آشنایی مردم مسلمان افغانستان از برنامه‌های سو دشمن به دلیل ایجاد اختلاف در بین مسلمانان دانست و هشدار داد، اگر مردم متدین افغانستان دشمنانشان را بخوبی شناسایی نکنند و دسیسه‌های آنان را نقش بر آب نسازند این اختلافات ریشه دوانده و مشکلات بیشتری را در بین آنان بوجود خواهد آورد.

رییس شورای علما و روحانیون ولایت غور ضمن اینکه قتل مسلمان از نگاه دین مقدس اسلام قطعا حرام است، تصریح کرد، در هرجایی که جنگ و نابسامانی وجود داشته باشد طبیعتا قتل، کشتار و جنایات بشری اتفاق می‌افتد که باید برای پایان بخشیدن به آن طرف‌های درگیر راه‌های رسیدن به صلح و هم‌زیستی مسالمت آمیز را دنبال کنند.

وی به وضع نا امنی‌ها و مشکلات فراوانیکه به دلیل وجود جنگ در افغانستان نگاهی داشت و افزود: بحران موجود در کشور، بسیاری از فرصت‌های بازسازی، ایجاد پروژه‌های زیربنایی‌، تعلیم و تربیۀ معیاری و راه‌های رسیدن به پیش‌رفت و توسعه را از مردم افغانستان گرفته‌است.

«محمدطاهرصابری و شمس الحق موحد» از علمای ولایت غور نیز حمله بر مساجد و اماکن مقدس را محکوم می کنند وعاملان این حملات را غیرمسلمان می خوانند و تاکید دارند: کسانیکه از اسلام آگاهی و برارزش های آن عقیده داشته باشند،‌ هرگز چنین افعال ضد اسلامی و ضد ارزشی را انجام نمی دهند.

این عالمان دینی از تمامی گروه های مخالف مسلح دولت افغانستان می خواهند تا دست از کشتن افراد بی گناه و حمله بر مساجد بردارند وبه روند صلح به پیوندند.

این علما و سران اقوام غور در قطعه نامه ای،‌ حمله بر نمازگذاران، تخریب مساجد، آتش زدن خانه ها و اماکن عامه را نیز محکوم کردند و خواهان جلوگیری چنین حملات شدند.

از سوی هم عبدالحی خطیبی،‌ سخنگوی والی غور نشست علمای این ولایت را گامی مثبت در جهت تحکیم وحدت و اخوت اسلامی دانسته و گفت: چنین نشست‌هایی سبب می شود تا روحیۀ وطن‌دوستی در بین مردم تقویت شود و دولت نیز حمایت‌های بیشتری را به منظور ایجاد فضای مناسب و امن برای همۀ مردم و بخصوص علما و روحانیون مساعد سازد.

این گردهم‌آیی علما و شخصیت‌های با نفوذ محلی در تقبیح جنایات اخیر ترورستان به دلیل حمله بر مساجد،تکایا و مراکز آموزشی علوم دینی در افغانستان در حالی  بر گذار شد که اخیرا شوراهای علما و روحانیون افغانستان اینگونه حملات را دشمنی آشکار با دین مقدس اسلام دانسته و آن را به شدت محکوم کردند.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.