رونمایی از قرآن‌کریم دست نویس در هرات
(last modified 1396-08-16T12:24:39+00:00 )
عقرب 16, 1396 16:54 Asia/Kabul

یکی از زیباترین قرآن‌های عظم‌الشان دست نویس افغانستان در ولایت هرات رو نمایی شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، این کلام‌الله مجید که در مدت ۳ سال توسط یک هنرمند خوش‌نویس هراتی نگارش شده، عده‌ای از علما و روحانیون، مسئولان محلی هرات و فعالان فرهنگی از آن رونمایی کردند.

در ساخت جلد زیبای این کلام الهی از کاغذ ویژه‌ ای استفاده شده و نگارندۀ آن تا کنون موفق شده تا ۴ جلد قرآن کریم را با دست نگارش کند.

میرویس احمدی که توانسته خالق این اثر ماندگار که بعنوان بزرگترین و نفیس‌ترین قرآن کریم دست‌نویس است، با تاکید بر اینکه همه مسئولیت داریم تا در حفظ و ترویج فرهنگ قرآن و پیروی از دستورات این هدیۀ الهی کوشا باشیم، گفت: موفق شده‌است با همکاری دانشکدۀ هنرهای دانشگاه هرات به مدت ۳ سال و با دقت فراوان این کلام پاک خداوندی را با چندین طرح و با استفاده از خطوط تاریخی نگارش کند.

احمدی اظهار داشت: صفحات متبرک این قرآن عظیم‌الشان با تذهیب و سبک مینیاتور اصیل هرات مزین شده  واز خط نستعلیق نیز بیشترین استفاده صورت گرفته‌است.

جلد این قرآن کریم از چرم خالص ساخته شده، در نگارش و تذهیب صفحات آن دقت فراوانی به کار رفته و برای زیبایی نگین‌های با ارزشی در آن بکار رفته‌است.

این هنرمند هراتی که تا کنون موفق شده تا چندین جلد از کلام‌الله مجید را با دست بنویسد اما از دولت افغانستان و کم‌توجهی‌هایی که به هنر خوشنویسی و خوشنویسان وجود دارد گلایه‌مند است و می‌خواهد تا وزارت‌خانه‌های اطلاعات و فرهنگ و تحصیلات عالی زمینۀ رشد و شگوفایی هنر و مینیاتور را مساعد سازند.

با این‌حال محمدآصف رحیمی والی هرات که در مراسم رونمایی از این قرآن‌مجید حضور داشت بر پشتیبانی و حمایت از هنرمندان تاکید کرد.

یک بنیاد خیریه در ولایت هرات با همکاری انجمن خدمت‌گذاران مسجد جامع بزرگ این ولایت زمینۀ نگارش، مصارف تذهیب و مینیاتور آن را فراهم کرده‌است.

سعد خطیبی رییس اتاق‌های تجارت و صنایع ولایت هرات با تقدیر از کسانیکه از این اقدام حمایت کردند، گفت: قرار است تا این کار با ارزش فرهنگی در یک مکان ویژه در مسجد جامع هرات نگهداری و در معرض دید قرار داده‌ شود.

در پایان مراسم رونمایی از این قرآن‌کریم نفیس بر علاوۀ نگارندۀ این اثر ماندگار و با ارزش از شماری از چهره‌های علمی، فرهنگی و ادبی توسط خادمان مسجدجامع و مسئولان بنیاد خیریۀ حضرت ابوبکر صدیق تقدیر شد.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.