عقرب 20, 1396 08:48 Asia/Kabul
  • درخواست روسیه برای  تحقیق درباره حمله هوایی آمریکا به ولایت «قندوز» افغانستان

وزارت امور خارجه روسیه از مقامات افغانستان و سازمان های بین المللی حامی حقوق بشر خواست تحقیقاتی «جامع» و «بی طرفانه» درخصوص حمله هوایی اخیر آمریکا به ولایت «قندوز» افغانستان انجام دهند.

به گزارش رادیو دری، وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه در بیانیه ای همچنین خواستاراقداماتی موثر به منظور جلوگیری از تکرار حملات هوایی ارتش آمریکا به مناطق مختلف افغانستان شد .

در حمله  هوایی 12 عقرب گذشته،جنگنده های آمریکایی به ولسوالی «چهاردره» ولایت«قندوز» Kunduz ، شمال افغانستان، حدود 55 غیر نظامی افغان کشته و شماری زخمی شدند .

نوامبر 2015 نیز جنگنده های آمریکایی بیمارستان تحت اداره پزشکان بدون مرز در شهر قندوز افغانستان را هدف قرار دادند. در این جنایات چهل و دو بیمار و پزشک کشته و ده ها نفر دیگر زخمی شدند.

براساس امضای پیمان امنیتی امریکا و  افغانستان ،واشنگتن متعهد شده بود که از حمله به مناطق مسکونی این کشور خود داری کند اما نه تنها واشنگتن به آن   پایبند نیست بلکه حاکمیت ملی افغانستان را نیز نقض می کند .

حضور نظامی آمریکا از سال 1380 درافغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم، تاکنون هیچ دستاوردی جز کشتار هزاران غیر نظامی افغان و تخریب زیر ساخت های این کشور نداشته است و ناامنی روز به روز درافغانستان افزایش می یابد.

 

کلیدواژه