عقرب 20, 1396 17:44 Asia/Kabul

بیشترین محل‌های تاریخی و بناهایی با قدمت صدها سال در ولایت هرات، بر عکس سایر کشورها تعطیل است و این مسئله شکایت مردم و علاقه‌مندان آثار تاریخی را درپی داشته‌است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،مردم و بخصوص کارمندان ادارات دولتی تاکید کردند: بسیار علاقه دارند تا با استفاده از روزهای رخصتی همراه با خانواده از این بناها و محل‌های تاریخی هرات بازدید کنند.

یکی از این آثار با ارزش و قدیمی ارگ هرات یا همان قلعۀ اختیارالدین است که ۷۰۰ سال قدمت تاریخی دارد و دروازۀ این بنای شکوهمند روزهای تعطیل بسته‌ است و کسی از‌ آن بازدید نمی‌کند.

شماری از شهروندان هرات با اشاره بر اینکه روزهای عادی مشغله‌های کاری و مسئولیت‌های آنان برایشان اجازه نمی‌دهد که برای بازدید از مکان‌های تاریخی در هرات و حومۀ آن گشت و گذاری داشته باشند، پافشاری کردند: مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ باید برنامه‌های برای جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی داشته باشند که در گام نخست روزهای تعطیل مراکز و محل‌های فرهنگی و تاریخی به روی علاقه‌مندان تاریخ و گذشتۀ هرات باز باشد.

کارشناسان فرهنگی در هرات با بیان اینکه هرات از جایگاه ویژه‌ ای در بحث تاریخ، فرهنگ و تمدن قرار دارد، گفته‌اند: بیش از ۸۰۰ آبدۀ تاریخی در نقاط مختلف این ولایت وجود دارد که می‌تواند معرف گذشتۀ با شکوه خراسان قدیم باشد.

ولی‌شاه بهره فعال فرهنگی در هرات ضمن تاکید بر اینکه باید این بناها و محل‌های با شکوه تاریخی هرات بر اساس قانون به روی مردم و بازدید کنندگان باز باشد، تصریح کرد: بیشتر این بناها که صدها سال قدمت با ارزش فرهنگی و مادی دارند در حال فروپاشی است و دولت افغانستان می‌تواند با برنامه ریزی دقیق این محل‌ها را به منابع خوبی برای درامد از گردشگران داخلی و خارجی به منظور حفظ این آثار ارزشمند تبدیل کند.

این کارشناس فرهنگی هرات از دولت افغانستان خواست تا مناطق تاریخی و فرهنگی بسیار زیادی که در کشور وجود دارد در روزهای تعطیل باز و برای بازدید کنندگان راهنماهایی موظف شوند تا این روند باعث آشنایی بیشتر مردم از گذشته و راهی برای جلب توجه گردشگران خارجی باشد.

در همین حال جاوید ضرغام آمر فرهنگ ادارۀ اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات ضمن اینکه می‌پذیرند باید برای جلب توجه گردشگران به منظور بازدید از بناهای تاریخی هرات کار بیشتری صورت گیرد، اظهار داشت: کارمندان و موظفین قلعۀ اختیارالدین نیز همانند سایر کارمندان دولتی مکلف نیستند تا در روزهای تعطیل به محل کارشان حاضر شوند.

قلعۀ تاریخی و با شکوه اختیارالدین در شهر هرات واقع شده و بیشتر از هرمکان دیگر تاریخی بازدید کننده داشته‌است.

با آنکه مسئولان ادارۀ اطلاعات و فرهنگ گفته‌اند: همه ساله برتعداد جهان‌گردان خارجی و داخلی برای بازدید از بناهای تاریخی هرات افزوده می‌شود، اما به نسبت نا امنی‌ها بسیاری از آثار و ابنیه‌های تاریخی که در ولسوالی‌های دور دست هرات قرار دارد از آنها بازدید نمی‌شود.

ساکنین ولسوالی‌های زنده‌جان‌، غوریان، کرخ اوبه و چشت شریف که بناهای با ارزش و دارای قدامت تاریخی در این مناطق وجود دارند، از دولت وحدت ملی می‌خواهند تا به منظور حفظ این بناها توجه صورت گیرد و امنیت نیز در مسیر راه‌های منتهی به این محل‌ها نیز تامین شود.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.