عقرب 22, 1396 17:21 Asia/Kabul
  • برگزاری سمینار مقابله با افراط‌ گرایی در هرات

شرکت کنندگان در یک همایش علمی که بمناسبت سومین سالروز شهادت شیخ محمدعلی نجفی عضو پیشین شورای ولایتی هرات برگزار شده‌ بود افراط گرایی را پدیدۀ منفوری دانستند که به منظور ایجاد تفرقه در بین امت اسلامی بوجود آمده‌است.

به گزارش رادیو دری،در این گردهم‌آیی که علما، روحانیون، شخصیت‌های علمی و دانشجویان اشتراک کرده بودند، ضمن تاکید بر اتحاد، انسجام و یک‌پارچگی در بین امت اسلامی از عواقب بد و ناگوار افراطگرایی دینی هشدار دادند.

این همایش زیر نام « امت واحده و چالش‌های افراطگرایی در عصر حاضر» به منظور بررسی وضعیت کنونی، ترورعلما و شخصیت‌های علمی و همچنان جستجوی راه حل‌های مناسب برای برون رفت از این معضل در ولایت هرات راه‌اندازی شد و از دولت نیز خواسته شد تا با کسانیکه اقدام به افراطگرایی می‌کنند برخورد شود.

شرکت کنندگان این همایش علمی افراط‌گرایی را بسیار خطرناک دانسته و آن را یکی از موانع بسیار جدی توسعه و پیش‌رفت در تمامی عرصه‌ها می‌دانند.

از سوی هم برخی از علما که در این نشست تحقیقی حضور داشتند، تاکید کردند: شماری از علما و روحانیون نیز در بعضی موارد باعث شده‌اند افراط‌گرایی دینی ترویج پیدا کند.

سیدمهدی افضلی از شخصیت‌های علمی درهرات بر این باور است که افراط‌ گرایی در دین اسلام جایگاهی ندارد و مردود دانسته شده‌است.

اما برای جلوگیری از افراط‌ گرایی و مقابله با‌ آن چه باید کرد؟

محمد رفیق شهیر کارشناس سیاسی در هرات  به این پرسش پاسخ گفت و تصریح کرد: فقر علمی و اقتصادی و نیز عدم آگاهی درست و دقیق مردم از عوامل افراط باعث شده که این پدیده در بین جوامع رشد کند.

شهیر بلند رفتن سطح آگاهی مردم از عواقب بد و ناگوار افراط‌گرایی را تنها راه حل این معضل می داند.

کبیر ایثار نمایندۀ مردم هرات در شورای ولایتی نیز معتقد است که افراط و تفریط اساس و بنیان جامعه را نابود می‌کند و باید برای مقابله با آن که یکی از دسیسه‌های دشمنان دین و انسانیت است به دستورات دین مقدس اسلام روی بیاوریم و نگذاریم کسانیکه سعی دارند از این رویدادها به نفعشان بهره برداری کنند با زندگی مردم بازی نمایند.

در این سمینار علمی سخنرانان بر تقویت روحیۀ وحدت و اخوت اسلامی تاکید کردند و از عالمان دینی و آگاهان جامعه خواستند تا در مورد عواقب بس خطرناک افراط‌گرایی توضیح داده و برای آنان اطلاع‌رسانی کنند.