عقرب 23, 1396 17:43 Asia/Kabul
  • افغانستان بزرگترین کشور تولید کننده مواد مخدر در جهان‎

مسئولان اکادمی علوم افغانستان امروز در یک نشست خبری اعلام کردند که افغانستان بزرگترین کشور تولید کننده مواد مخدر در جهان است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، عبدالوهاب عابد معین این اکادمی می گوید  عامل افزایش کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان فقدان راهکار های ملی و بین المللی در مبارزه صادقانه، فساد اداری، مافیا و زورمندان است و افغانستان ۹۰ فیصد تریاک جهان را تولید میکند.

شاهپور یوسف نماینده وزارت صحت عامه افغانستان نیز در این نشست با نگرانی از افزایش شمارمعتادین مواد مخدر میگوید، ۱۰۷ مرکز تداوی معتادین در کشور وجود دارد که سالانه بیش از ۳۰ هزار معتاد را تحت تداوی قرار میدهد.

محمد حنیف دانش‌یار سخنگوی وزارت مبارزه با مواد مخدرافغانستان گفت که هرچند تلاش ها برای کاهش این پدیده در کشور جریان دارد و شماری از قاچاقبران مواد مخدر را نیز بازداشت نموده اند اما  روز به روز اعتیاد به مواد مخدر بیشتر میشود و مطابق به بررسی های سه سال پیش، بیشتر از ۳ میلیون نفر معتاد به مواد مخدر در کشور وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به اعتیاد جوانان به مواد مخدر تاکید کرد که جوانان سرمایه اصلی یک جامعه بوده و سرنوشت کشور را به دست دارند و اعتیاد به مواد مخدر میتواند یکی از بزرگترین عوامل تباهی یک جامعه باشد.