عقرب 25, 1396 10:47 Asia/Kabul
  • عملیات پاکسازی در هرات/ 62 عضو طالبان کشته و زخمی شدند

مقام‌های محلی در غرب افغانستان گفته‌اند: در جریان عملیات پاکسازی که از چند روز گذشته تا کنون در ولسوالی شیندند ولایت هرات ادامه دارد، دستکم ۵۲ تن از طالبان مسلح کشته و  ۱۲ تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،این مقام‌ها ضمن تاکید بر ادامۀ انجام این عملیات نظامی تا پایان حضور مخالفان مسلح دولت در شیندند، گفته‌اند: در جمع کشته شدگان نیروهای مخالف مسلح دولت در این ولسوالی نا آرام هرات، شماری از فرماندهان طالبان نیز شامل هستند.

تلفات سنگین نیروهای تفنگدار مخالف دولت در جنوب هرات در حالی‌است که اخیرا نیروهای وابسته به گروه طالبان در این منطقه از غرب کشور حضور و فعالیت نظامی پر رنگی داشته و بارها مراکز نیروهای امنیتی را مورد حمله قرار داده و حتی مسیرهای پر تردد را نیز به روی ترافیک مسدود کرده بودند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات به رادیودری گفت: طالبان مسلح در هرات هیچ راهی به جز تسلیم شدن و پیوستن به روند صلح را ندارند و باید از قتل و کشتار مردم افغانستان دست بردارند.

فرهاد با اشاره بر اینکه این عملیات نظامی با حضور نیروهای مسلح کشور تا برچیده شدن آخرین سنگرهای طالبان ادامه خواهد داشت، افزود: شورای نظامی ولایت هرات تصمیم گرفته‌است با راه اندازی عملیاتی گسترده طالبان را از مناطق مختلف این ولسوالی خارج کند.

سخنگوی والی هرات با بیان اینکه در این نبردها تا کنون ۵۲ تن از مخالفان مسلح دولت کشته شدند، تصریح کرد: ملا کامران که عامل اصلی ناامنی‌ و نابسامانی‌های شیندند بود نیز روز گذشته در نبرد با نیروهای ارتش افغانستان کشته شده‌است.

این مقام محلی در هرات با اشاره بر اینکه مناطق «درونکی، سیاه‌سار، ده نو، نایز، کودان و راجان» در شیندند زیر پوشش این عملیات نظامی قرار دارند، خاطرنشان کرد: چندین مرکز محل تجمع طالبان و مراکز فرماندهی آنان در این ولسوالی در حملات توپ‌خانه‌یی و هوایی نظامیان افغانستان منهدم شده‌است.

سخنگوی والی هرات پافشاری کرد: این عملیات که با مساعی مشترک نیروهای پلیس‌، ارتش و امنیت ملی راه‌‌اندازی شده‌است تا سرکوبی کامل نیروهای مسلح مخالف دولت که عامل بدتر شدن امنیت در این منطقه هستند ادامه خواهد داشت.

سال‌هاست که ولسوالی شیندند در۹۰ کیلومتری جنوب هرات روی آرامش راندیده و هر روز حضور و فعالیت نظامی طالبان در این ولسوالی بیشتر از قبل شده‌است.

این باره نگرانی مردم و مسئولان محلی را در پی داشته و بارها راه‌پیمایی‌هایی اعتراضی به دلیل توجه رهبران دولت وحدت ملی با حضور مردم این منطقه راه‌اندازی شد که در ۲ سال گذشته رییس جمهور اشرف غنی ۳ مرتبه به شیندند سفر کرد تا بتواند راه حلی برای بحران آن بیاید.

اگرچه طرح رییس جمهور برای تقسیم شیندند به ۵ واحد اداری کوچکتر اجرایی شد اما تا کنون کارساز نبوده و امنیت نسبی دراین مناطق تامین نشده‌است.

برعلاوۀ نبردهای نیروهای امنیتی با گروه‌های طالبان در شیندند، جنگ‌های شدید بین گروهی طالبان نیز اوضاع این ولسوالی را همواره بد تر کرده و مردم رابیشتر از هر زمان دیگری به آیندۀ آن ناباور کرده‌است.