عقرب 27, 1396 11:26 Asia/Kabul
  • اعتراضات مردم به تداوم جنگ نیروهای دولتی و مخالف دولت افغانستان

ولایت‌های غرب افغانستان از مدتی به این سو صحنۀ نبردهای سنگینی بین نیروهای امنیتی و گروه‌های مخالف مسلح دولت بوده‌اند که این موضوع باعث نگرانی شهروندان آن شده و بارها صدای اعتراض مردم را در پی داشته‌است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،طالبان مسلح در یکی دوسال اخیر شدت حملاتشان را بر پاسگاه‌های امنیتی و مراکز روستاها و ولسوالی‌ها بیشتر کرده و سعی کرده‌اند کنترل این مناطق در ولایت‌های هرات، غور، فراه و بادغیس را در دست بگیرند.

حالا مسئولان ارشد نظامی در غرب افغانستان نیز تایید کرده‌اند که در ۹ ولسوالی این حوزه از افغانستان تهدیدات بلند امنیتی وجود دارد که حتی سربازان امنیتی نیز نمی‌توانند از مسیرهای زمینی به این مناطق نیرو و تجهیزات ارسال کنند.

ژنرال ناصر هدایت فرماندۀ لشکر ۲۰۷ ارتش در غرب افغانستان گفت: راه‌های منتهی به مراکز ۵ ولسوالی مهم در این منطقه توسط طالبان مسدود است و رفت‌وآمد در این راه‌ها امکان پذیر نیست.
هدایت، با بیان اینکه در این ۹ ولسوالی ولایت‌های مختلف طالبان حضور گسترده دارند، اظهار داشت: نیروهای مسلح مخالف دولت با استفاده از جنگ‌افزارهای سبک و سنگین بر کاروان‌های نیروهای امنیتی حمله می‌کنند، مراکز و قرارگاه‌های سربازان دولتی را نیز مورد هجوم قرار می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه نیروهای دفاعی و امنیتی همواره تلاش کرده‌اند تا امنیت را در این مراکز تامین کنند، تصریح کرد: افراد وابسته به گروه طالبان مسیرهای مهم برخی از ولسوالی‌ها را در اختیار دارند و مسئولان نظامی مجبورند از طریق هوا تجهیزات و نیازمندی‌های سربازان را تامین کنند.

فرماندۀ لشکر ۲۰۷ ظفر در هرات اطمینان داد با وجود اینکه طالبان در برخی از این مناطق حضور و فعالیت نظامی دارند اما هیچ‌یک از ولسوالی‌های ولایت‌های غرب کشور در کنترل‌ آنان نیست.

این مقام ارشد نظامی در هرات خاطرنشان کرد: نیروهای امنیتی و دفاعی کشور توان مقابله با هرگونه تهدید احتمالی مخالفان دولت را دارند اما کمبود تجهیزات نظامی باعث شده که روند انجام عملیات‌ها کندتر شود.

ژنرال هدایت ابراز امیدواری کرد تا ۲ ماه آینده بالگردهای نظامی به این فرماندهی تحویل داده خواهد شد و نیروهای هوایی کشور توانمندتر از قبل برای دفاع از کشور وارد عمل می‌شوند و مسیرهای ولسوالی‌هارا از وجود طالبان پاک‌سازی خواهند کرد.

این وعده‌ها در حالی از سوی مقام‌های نظامی افغان به مردم غرب افغانستان داده می‌شود که اخیرا تحرکات نظامی طالبان و سایر گروه‌های مخالف دولت در ولایت‌های هرات، غور و فراه نسبت به زمان مشابه سال گذشته بیشتر شده و نگرانی‌های بیشتری را هم در بین مردم و هم در بین مسئولان محلی بوجود آورده‌است.

همین اکنون نبردهای سنگینی بین نیروهای دولتی و طالبان مسلح در ولسوالی شیندند در هرات و ولسوالی خاک‌سفید در فراه جریان دارد.