هدف طالبان بحران آفرینی ضد دولت افغانستان است
(last modified 1395-06-08T05:45:13+00:00 )
سنبله 08, 1395 10:15 Asia/Kabul
  • هدف طالبان بحران آفرینی ضد دولت افغانستان است

طالبان در نظر دارد با تهاجم گسترده و سنگین در دو ولایت کلیدی هلمند و قندوز افغانستان سرزمین‌های بیشتری را به تصرف خود در آورد.

مهم‌ترین دلیل تهاجم گسترده طالبان در هلمند و قندوز، تداوم بحران در درون دولت وحدت ملی افغانستان است.

"پیر محمد ملازهی" تحلیلگر مسائل افغانستان در یادداشتی در روزنامه قدس چاپ تهران نوشت، طالبان در نظر دارد که باتهاجم گسترده و سنگین در دو ولایت کلیدی هلمند و قندوز افغانستان سرزمین‌های بیشتری را به تصرف خود در آورد تا بحران در درون دولت وحدت ملی گسترش یابد.

این تحلیلگر سیاسی افزود، قندوز مسیر ورود طالبان به تخار و شمال افغانستان در امتداد مرزهای مشترک با آسیای مرکزی است و هلمند نیز مناسب‌ترین مکان برای انتقال مقر شورای کویته از مرکز ایالت بلوچستان خواهد بود.به این ترتیب، مشاهده می‌شود که بازی پیچیده‌ای در قندوز و هلمند در جریان است.

ملازهی تصریح کرد، طالبان به درستی می‌دانند که روس‌ها درباره نفوذ داعش در ولایات شمالی و هم مرز افغانستان با آسیای مرکزی حساس هستند، اما این حساسیت را در قبال طالبان، دست کم در این سطح ندارند.

این تحلیلگر سیاسی در پایان گفت ،در هر حال، جنگ در هلمند و قندوز بین نیروهای دولتی و طالبان شدت یافته است. بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی دیگر نیز هر کدام در راستای منافع راهبردی خود بازی‌ها را ادامه می‌دهند. 

 

کلیدواژه