قوس 04, 1396 13:46 Asia/Kabul
  • اعتراض شماری از اساتید دانشگاه و فعالان مدنی افغانستان به کشتار غیرنظامیان

تداوم قتل و کشتار افراد غیرنظامی در نبردهای جاری در افغانستان، خلاف قوانین بین‌المللی بشر دوستانه است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری شماری از اساتید دانشگاه و فعالان مدنی در غرب افغانستان ضمن اینکه جنگ و تنش‌های موجود در کشور را برای مردم و مسئولان این کشور پر هزینه و مشکل‌آفرین دانستند از طرف‌های نبردهای جاری خواستند تا بر اساس تعهدات بین‌المللی در این درگیری‌ها غیرنظامیان را هدف قرار ندهند.

همایش آگاهی‌دهی از حقوق بین‌المللی بشردوستانه از سوی کمیتۀ صلیب سرخ ولایت هرات در دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه هرات برگزار شده بود و مسئولان ارشد دولتی و رییس سازمان صلیب سرخ در این ولایت نیز در این مراسم سخنرانی کردند.

هدایت کیانا رییس دفتر صلیب سرخ در هرات ضمن موثر خواندن برگزاری چنین جلساتی، گفت: بر اساس قوانین حقوق بین‌المللی بشردوستانه، طرف‌های درگیر جنگ نباید به مردم، خانه‌ها و زیربناهای اقتصادی کشور آسیب برسانند.

این گفته‌های مسئولان کمیتۀ صلیب سرخ در حالی‌است که در چند ماه گذشته آتش جنگ و ناامنی‌ها در ولایت‌های غرب افغانستان بخصوص هرات و فراه بیشتر از قبل شعله‌ور تر شده‌است.

جمشید نیک‌جو استاد دانشگاه در هرات با بیان اینکه جنگ و افزایش تنش‌ها باعث بربادی کشور و ویرانی همۀ زیربناها می‌شود گفت: قونین جنگ در حوزۀ غرب کشور از سوی جناح‌های درگیررعایت نمی‌شود و این امر سبب افزایش تلفات نظامیان و افراد غیرنظامی از جمله زنان و کودکان شده‌است.

با این‌حال شماری از دانشجویان دانشکدۀ حقوق با تاکید بر اینکه باید فشارهایی بر طرف‌های درگیر وارد شود که جان غیرنظامیان در رویدادهای ناامنی در امان باشد، گفته‌اند: برعلاوۀ رعایت نکردن قوانین جنگ در غرب افغانستان از سوی طرف‌های درگیر در سالیان اخیر، حتی تاسیسات عام‌المنفعه و زیربنایی کشور نیز در پی این نبردها تخریب شده و ملیاردها افغانی از سرمایه‌های ملی مردم نابود شده‌است.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که در یک‌ماه اخیر و آن‌هم در غرب افغانستان دستکم ۴۰۰ تن از نظامیان افغان، غیرنظامیان و نیروهای مسلح مخالف دولت در ولایت‌های غور، فراه، هرات و بادغیس بر اثرافزایش نبردها کشته و زخمی شدند.

دفتر همکاری‌های بین‌المللی سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما در سال جاری با نشر یک گزارشی، از افزایش آمار ۲ درصدی تلفات غیرنظامیان در کشور ابراز نگرانی کرده‌است.