قوس 05, 1396 11:37 Asia/Kabul

مسئولان امنیتی در ولایت فراه با بیان اینکه مخالفان دولت در تلاش توسعۀ کشت و تولید مواد مخدر در این ولایت هستند، تاکید کردند ۵۰ درصد از نبردهای ولایت فراه جنگ مواد مخدر می‌باشد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، افراد وابسته به گروه طالبان در ولایت فراه کشاورزان این ولایت را تهدید کرده‌اند که باید بجای کشت گندم در زمین‌های زراعتی کوکنار بکارند.

ولایت فراه از جمله ولایت‌های غرب افغانستان است که طالبان در بخش‌های از آن حضور پر رنگ دارند و به دلیل جلوگیری از تخریب زمین‌های زیر کشت کوکنار بارها با نیروهای دولتی درگیر شده و تلفاتی نیز به سربازان پلیس وارد شده‌است.

در این ولایت غربی کشور که زمان کشت مواد مخدر فرارسیده‌است، طالبان مسلح بیشتر از هرزمان دیگری تلاش دارند تا با تشویق زمین‌داران به کشت مواد مخدر، سال آینده را سالی پر از دستاورد مالی برای خودشان رقم زنند.

طالبان مستقر در فراه هشدار داده‌اند با زمین‌داران و کشاورزانی که از دستور آنان سر باز بزنند با‌ آنان برخورد خواهند کرد.

ظاهرشاه غوری، مدیر مبارزه با مواد مخدر ولایت فراه گفت: طالبان مسلح در ولسوالی‌های بکواه‌، گلستان، بالابلوک، خاک‌سفید و برخی روستاهای ولسوالی پشت‌رود در جلساتی از مردم و رهبران قومی خواستند امسال گندم کشت نکنند و بیشتر به فکر تولید مواد مخدر باشند.

غوری، با بیان اینکه ۹۰ درصد از عواید حاصل از کشت وتولید مواد مخدر به جیب نیروهای مسلح مخالف دولت در این ولایت می‌رود، تصریح کرد: طالبان مسلح عمدتا مصارف نبردهایشان با دولت افغانستان را از فروش مواد مخدر و ترانزیت آن به سایر کشورها تامین می‌کند.

مدیر مبارزه با مواد مخدر با اشاره بر اینکه تمامی اعضای گروه طالبان سایر منابع مالی‌شان را از دست داده و فقط از پول خرید و فروش مواد مخدر حمایت مالی می‌شوند، خاطرنشان کرد: طالبان مانع اصلی تخریب کشت‌زارهای مواد مخدر هستند و در سال جاری خورشیدی برنامه‌های وسیعی به منظور تخریب زمین‌های زیر کشت مواد مخدر با حمایت نیروهای مشترک امنیتی راه‌اندازی خواهد شد.

این مقام امنیتی در ولایت فراه ضمن هشداربه کسانیکه قصد دارند کشت مواد مخدر را انجام دهند، اظهار داشت به فرد ویا گروهی اجازه نخواهند داد تا کشت مواد مخدر را در محدودۀ این ولایت انجام دهند.

وی تاکید کرد: کشاورزانیکه خشخاش کشت کنند در بدل هر جریب زمین به مدت ۲ ماه زندانی خواهند شد.

ولایت فراه با دارا بودن آب و هوای مناسب یکی از جمله مناطقی‌است که طالبان علاقه‌مند اند در آن حضور داشته باشند و کشت مواد مخدر را انجام دهند به همین خاطر بیشتر از ۲ ماه است نبردهای خونینی بین نیروهای دولتی و طالبان مسلح در ولسوالی‌های مختلف فراه وجود دارد و تا کنون نیز دامنۀ این ناامنی‌ها برچیده نشده‌است.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.