قوس 10, 1396 13:01 Asia/Kabul

با حضور ده‌ها تن از علما و شخصیت‌های علمی ولایت هرات در همایشی با موضوع اسلام دین اعتدال است و خشونت و افراط‌گرایی را نمی‌پذیرد که بمناسبت آغاز هفتۀ وحدت و اخوت اسلامی برگزارشده بود تاکید شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،علما، روحانیون و سخنرانان این همایش علمی و تخصصی با تاکید بر اینکه بدون پیروی از دستورات انسان‌ساز اسلام و سرمشق گرفتن از راه‌ و روش پیامبر عظیم‌الشان اسلام امکان ندارد به آسایش و آرامش دست یافت، اظهار داشتند: خشونت و افراط‌گرایی در دین مقدس اسلام و آموزه‌های این دین پاک هیچ‌ جایگاهی ندارد.

سخنرانان این همایش همچنین تاکید کردند که اسلام بر هم‌دیگر پذیری تاکید دارد و اخوت و برادری را رمز پیروزی در برابر دشمنان اسلام می‌داند.

مسئولان بنیاد شهید احمدشاه مسعود که برگزار کنندۀ این همایش زیر نام «اعتدال، هم‌دیگر پذیری و تصامح گم‌شده امت اسلامی» می‌باشند، خاطرنشان کردند: در شرایط کنونی در کشور اعتدال و هم‌دیگر پذیری یکی از نیازهای جدی جامعه است که باید رهبران دینی مردم را به آن دعوت کنند و راه رسیدن به آن را نشان بدهند.

از سوی هم شماری از علما و روحانیون که دراین همایش اشتراک کرده بودند با بیان اینکه اسلام دین اعتدال و هم‌دیگر پذیری است گفته‌اند: خشونت، ایجاد تنش در بین امت اسلامی، قتل و کشتارمردم در دین مقدس اسلام جایگاهی ندارد.

در این همایش علمی شماری از دانشجویان دانشکدۀ الهیات دانشگاه‌های هرات نیز حضور داشتند و برگزاری اینگونه نشست‌هارا مهم و ارزشمند دانسته و در شرایط کنونی راه‌نمایی نسل جوان افغانستان بسوی دین‌مداری و انسان‌دوستی را مسئولیت علما و دانشمندان کشور برشمردند.

این اشتراک کنندگان هشدار دادند که برخی از دشمنان قسم خوردۀ اسلام با استفاده از لباس و نام اسلام در تلاش هستند تا به جوانان جامعه در خصوص دین و دستورات روشن این آیین ارزشمند اسلامی آدرس غلط بدهند که آگاهی و درایت مردم افغانستان مانع اصلی بر سر راه آنان  خواهد بود.

علما، روحانیون، اساتید دانشگاه و دانشجویان در این همایش علمی به بررسی عوامل بروز تنش و نابسامانی در بین کشورهای اسلامی پرداخته و تنها راه رسیدن به عزت و سربلندی و هم‌چنان بازگشت آرامش و امنیت به این کشورهارا بازگشت دوباره به دستورات اسلام و تفکر عمیق‌تر در خصوص درس‌های با ارزش قرآنی دانستند و از تفرقه و نفاق در بین امت‌های اسلامی هشدار دادند.

جئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.