قوس 11, 1396 14:40 Asia/Kabul

والی هرات در مراسمی که بمناسبت آغاز هفتۀ وحدت و سالروز ولادت با سعادت حضرت محمد (ص) در هرات برگزار شده‌ بود امت اسلامی را از دسیسه‌های دشمنان قسم خوردۀ اسلام آگاه کرد و گفت: آنانیکه سعی و تلاش مذبوحانه دارند تا از اسلام چهره خشن به مردم نشان بدهند، محکوم به نابودی و شکست هستند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، آصف رحیمی والی هرات که در جمع هزاران تن ازمردم این ولایت سخنرانی می‌کرد، فرا رسیدن سالروز میلاد مسعود منجی عالم بشریت را فرصت مناسب و مغتنمی به دلیل تحکیم پایه‌های دوستی و وحدت بین جوامع اسلامی دانست و افزود: در وضعیت کنونی بیشتر از هر زمان دیگری نیاز است تا با الگو گرفتن از دستورات این دین مقدس و روش و طریقۀ زندگانی نبی مکرم اسلام (ص) راه رسیدن به سعادت هر دو دنیا را به دست آوریم.

والی هرات دین اسلام را دینی هدایت کننده خواند و تصریح کرد، در دایرۀ اسلام هیچ‌گونه خشونتی وجود ندارد و تمامی کسانی که در گوشه و کنار دنیا به این دین روی آوردند به حقانیت آن پی برده اند و در رفاه و آسایش زندگی کردند.

این مقام دولتی در هرات با اشاره به دسیسه‌ها و وضعیت نابسامان کنونی که در برخی از کشورهای اسلامی جریان دارد، اظهار داشت: ملت‌های مسلمان باید آگاه‌تر از قبل باشند و دشمنانشان را که قصد دارند با ایجاد تفرقه  ونفاق در بین امت‌های اسلامی به اهدافشان برسند را شناسایی کرده و نگذارند نقشه‌های مخرب آنان در جوامع اسلامی اجرایی شود.

والی هرات با تاکید بر اینکه برای از بین بردن همین تفاوت سلیقه‌هایی که در بین ملت‌های مسلمان وجود دارد، علمای دینی و رهبران مذهبی می‌توانند نقش بس ارزشمند و مهمی را ایفا کنند.

رحیمی که در جمع اقشار مختلف مردم اعم از تشیع و تسنن سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: آن روز دور نیست که همۀ مردم در کنار هم بدون درنظر داشت مذهب، نژاد و ملیت در یک صف واحد اقامۀ نماز بجای بیاورند و از ارزش‌های دین مقدس اسلام در کنار هم دفاع و حراست کنند.

حجت الاسلام محمد یزدانی از روحانیون ولایت هرات نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه دین مقدس اسلام  از مسلمانان خواسته‌است تا با حفظ وحدت و یک‌پارچگی، پیرو واقعی دین مقدس اسلام باشند، خاطرنشان کرد: امت‌های اسلامی باید با سرمشق گرفتن از زندگانی سراسر برکات رسول گرامی اسلام(ص) در تلاش ترویج فرهنگ اسلامی و هم‌دیگر پذیری در بین جوامع اسلامی باشند.

وی از مردم مسلمان افغانستان خواست تا در هفتۀ وحدت، انسجام و برادریشان را مستحکم‌تر کرده و از سالروز ولادت حضرت محمد (ص) با شکوه خاص تجلیل و گرامی‌داشت بعمل آورند و در مراسم‌هایی به همین مناسبت در خصوص اوضاع جاری در کشورهای اسلامی و دسیسه‌های دشمانان اسلام بیشتر از قبل تحقیق و جستجو کنند.

 

مولوی خدا داد صالح رییس شورای علما و روحانیون غرب افغانستان در این مراسم پیامبر اعظم اسلام (ص) را مظهر خوبی، صداقت و انسانیت برشمرد و تاکید کرد: پیروی از آن‌حضرت راه نجات از همۀ بدبختی‌ها و مصیبت‌هاییست که امروزه دامن‌گیر جامعۀ انسانی شده‌است.

همه ساله مردم مسلمان و دین‌مدار ولایت هرات هم‌زمان با فرارسیدن هفتۀ وحدت و سالروز ولادت منجی عالم بشریت حضرت محمد (ص) با برگزاری مراسم‌های ویژه، ختم قرآن‌کریم، اهدای خیرات و نذورات از این اتفاق خجسته تجلیل می‌کنند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.