قوس 12, 1396 18:27 Asia/Kabul
  • یادداشت اعتراضی وزارت امور خارجه تاجیکستان به افغانستان

وزارت امور خارجه تاجیکستان به دلیل کشته و زخمی شدن 5 مرزبان این کشور درحادثه درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر در مرز مشترک با افغانستان در یادداشتی سیاسی،خواستار شناسایی و مجازات عاملان این واقعه شد.

 به گزارش رادیو دری به نقل از سامانه  وزارت امورخارجه تاجیکستان، ساعت 19 شب 2 دسامبرگذشته، 12 نفرازقاچاقچیان مواد مخدردرمرزمشترک این کشور با افغانستان درنزدیکی پاسگاه مرزی ناحیه شمس الدین شاهین درحال تلاش برای ورود به داخل تاحیکستان بودند که با مرزبانان تاجیک درگیرشدند.

در نتیجه تبادل آتش میان این افراد ومرزبانان تاجیک، سرهنگ خیرالدین ادهم اف فرمانده پاسگاه مرزی تاجیکستان کشته  و4 نفردیگربه شمول 1 افسربه شدت زخمی شدند که به بیمارستان منتقل شده اند.

گروه قاچاقچیان مواد مخدرافغان به سرکردگی افرادی به اسامی نعمت، ستارو توغ علی ازساکنان ولایت تخار این کشور پس ازاین حادثه به داخل خاک افغانستان فرارکرده اند.

وزارت امورخارجه تاجیکستان با ابرازمراتب اعتراض شدید به طرف افغانستان خواستارشناسایی، بازداشت ومجازات افراد مقصردرحمله به مرزبانان تاجیک شده است.

دراین یادداشت اعتراضی، ابرازامیدواری شده است که  جانب افغانستان با اندیشیدن تدابیرلازم برای کنترل مرزمشترک این کشوربا تاجیکستان اقدام کند تا ازتکراراین نوع حوادث ناگوارجلوگیری شود.

براساس گزارش نیروی مرزبانی تاجیکستان طی 9 ماه سال جاری درمرزمشترک نزدیک به هزارو400 کیلومتری این کشوربا افغانستان، 26 مورد درگیری با قاچاقچیان مواد مخدراتفاق افتاده است که درنتیجه آن،13  قاچاقچی کشته، 1 تن زخمی و 19 نفرهم بازداشت شده اند.

طی این مدت ازقاچاقچیان 1 تن و300 کیلو انواع مواد مخدرکشف و ضبط شده است.