آغاز پاکسازی در ولسوالی‌های بالابلوک و خاک‌سفید ولایت فراه از وجود مخالفان
(last modified 1396-09-12T14:59:17+00:00 )
قوس 12, 1396 19:29 Asia/Kabul
  • آغاز پاکسازی در ولسوالی‌های بالابلوک و خاک‌سفید ولایت فراه از وجود مخالفان

نیروهای امنیتی در ولایت فراه عملیات پاک‌سازی را در ولسوالی‌های بالابلوک و خاک‌سفید این ولایت آغاز کردند و در نخستین روزهای این فعالیت‌ نظامی به طالبان مسلح تلفات و خساراتی نیز به بار آمده‌ است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،مسئولان امنیتی در فراه گفته‌اند: تفنگداران مخالف دولت افغانستان در چند ماه گذشته تلاش‌هایی را به هدف تصرف پاسگاه‌های امنیتی در مسیر بزرگ‌راه‌ها و ومراکز ولسوالی‌ها انجام دادند که با مقاومت نیروهای مشترک امنیتی این حملات به عقب رانده شد و ده‌ها تن از نیروهای مخالف مسلح کشته و یا زخمی شدند.

اقبال باهر سخنگوی فرماندهی پلیس فراه به رادیودری گفت: مسئولان محلی دراین ولایت تصمیم گرفته‌اند: تا مناطقی را که احتمال حضور طالبان مسلح وجود دارد، پاک‌سازی و امنیت را مجددا به این محل‌ها تامین کنند.

وی از عملیات پاکسازی خبر داد که در برخی روستاهای ولسوالی بالابلوک صورت گرفته و در نتیجۀ آن دستکم ۲۸ تن از نیروهای مسلح وابسته به گروه طالبان کشته و زخمی شدند.

باهر با اشاره بر اینکه این عملیات پاک‌سازی هم‌چنان ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: دیگر به دشمنان صلح و امنیت مردم افغانستان اجازه داده نخواهد شد تا امنیت و آسایش را از ساکنین این ولایت سلب کنند.

این مقام امنیتی در ولایت فراه هرچند هدف از راه‌اندازی این عملیات پاکسازی را سرکوب مخالفان مسلح دولت برشمرد اما تاکید کرد: به منظور تامین امنیت دائم در مناطق پاکسازی شده، پاسگاه‌های امنیتی جدیدی نیز افراز خواهد شد تا از بازگشت دوبارۀ طالبان به این مناطق جلوگیری شود.

وی از پاک‌سازی کامل روستای شیوان که یکی از مراکز محل تجمع طالبان بود خبر داد و افزود: نیروهای ارتش ۲۰۷ ظفر مقیم فراه نیز در تامین امنیت  شیوان و روستاهای اطراف آن با پلیس هم‌کار هستند و قرار است پاسگاه‌هایی با حضور سربازان ارتش نیز در این مناطق ایجاد شود.

گلبهار مجاهد آمر امنیت فرماندهی پلیس فراه نیز این عملیات‌هارا به منظور سرکوب طالبان موثر دانست و افزود: نیروهای مخالف مسلح دولت هنگام فرار بیشترین مسیرهارا مین‌گذاری کرده‌اند که این اقدام طالبان مانعی بر سر راه عملیات نیروهای مشترک امنیتی ایجاد نخواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: مردم ولایت فراه از سوی طالبان مورد آزار و اذیت قرار گرفتند و هنوز هم در برخی مناطق دور افتاده تفنگداران وابسته به این گروه اقدام به زورگویی می‌کنند که در عملیات‌های نظامی روزهای آینده نابود خواهند شد.

در همین حال سخنگوی پلیس فراه از انجام یک عملیات هوایی به منظور هدف قرار دادن پایگاه‌های نیروهای طالبان در ولسوالی خاک‌سفید خبر داد و گفت: در این حملۀ هوایی نیروهای ارتش افغانستان ۱۱ تن از نیروهای طالبان کشته و زخمی شدند.

اقبال باهر به رادیودری گفت: منطقۀ دیوار سرخ  از توابع ولسوالی خاک‌سفید سال‌هاست که مورد حملۀ طالبان قرار می‌گیرد و در این اواخر به یکی از مراکز محل تجمع آنان تبدیل شده بود.

سخنگوی پلیس فراه اظهار داشت: قوای هوایی افغانستان در این حمله مرکز حضور طالبان را هدف قرار داد و آنان را از این منطقه متواری ساخت.

در عین حال قاری یوسف احمدی سخنگوی طالبان در تماس با خبرنگاران با رد کشته و زخمى شدن نیروهای این گروه، گفته‌است: در این حمله، یک فرد غیرنظامی جان باخته و ۲ تن دیگر از آنان زخمی شده اند.

ادعایی که از سوی نیروهای امنیتی افغانستان رد و بی اساس گفته ‌شده‌است.