قوس 13, 1396 19:14 Asia/Kabul

برای نخستین بار جشنواره کشت زعفران در کابل راه اندازی گردید.

به گزارش خبرنگار رادیو دری ،زعفران کاران در کابل که از چهارده ولسوالی پایتخت در این جشنواره گردهم آمده اند، از حکومت میخواهند که زمینه بازاریابی زعفران را در سطح جهان فراهم سازد تا کشت زعفران در افغانستان بیشتر شود.

دهقانان ولسوالی های کابل میگویند که در حال حاضر محصولات زعفران کابل، تنها در پایتخت از بازار خوب برخوردار است و در صورتی که زمنیه برای بازاریابی جهانی فراهم شود، آنان میتوانند به تولید زعفران بیشتر بپردازند.

مسئولان فابریکه های زعفران در کابل با تاکید بر اینکه زعفران بدیل مناسب در برابر کشت مواد مخدر هست میگویند که سرمایه گزاری آنها در این بخش نه تنها به سود کشور بوده، برای رشد اقتصاد شان نیز کمک کرده است.

در همین حال عمرجان منگل رئیس زراعت کابل میگوید که برای افزایش کشت زعفران، برنامه های مهمی را روی دست دارند که با عملی شدن آن، این گیاه در کشور و به خصوص ولسوالی های کابل رشد چشم گیری خواهد داشت.

محبوب الله محبی معاون والی کابل افزایش کشت زعفران را برای کاهش سطح کشت و تولید مواد مخدر در کشور ارزنده می داند.

علی یزدان پرست وکیل شورای ولایتی کابل نیز به این باور است که کشت زعفران از شش سال به اینسو در ۱۴ ولسوالی کابل نتایج مثبت را به همراه داشته است.   

افغانستان با داشتن آب  و هوای مناسب یکی از کشور های پیشتاز در کشت گیاه زعفران در منطقه بوده و انتظارها بر این که در سال جاری تولید این گیاه به بیش از هشت تًن برسد.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان نوروزی موجود است.