قوس 14, 1396 13:25 Asia/Kabul
  • افغانستان محور مذاکره وزیر دفاع آمریکا با فرمانده ارتش پاکستان

وزیر دفاع آمریکا که در سفر منطقه‌ای خود راهی پاکستان شده در ملاقات با فرمانده ارتش این کشور درباره اوضاع افغانستان و همکاری برای مبارزه با تروریسم با وی تبادل نظر کرد.

 به گزارش رادیو دری به نقل از فارس،«جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا که در سفر منطقه‌ای خود راهی پاکستان شده در ملاقات با «قمر جاوید باجواه» فرمانده ارتش پاکستان درباره اوضاع افغانستان به تبادل نظر با وی پرداخت.

ماتیس تأکید کرد قصد مطرح کردن مطالبات بیشتر و فشار بر پاکستان را نداریم اما خواهان کمک گرفتن از این کشور برای عملیات مشترک پایدار علیه تروریسم به ویژه در افغانستان هستیم.

وی افزود: به خوبی از توانایی ارتش پاکستان برای مبارزه با تروریسم آگاه هستیم و می‌خواهیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

وزیر دفاع آمریکا با ابراز نگرانی از این مطلب که تروریست‌ها از خاک پاکستان برای عملیات‌های تروریستی در افغانستان استفاده می‌کنند، گفت: حاضریم نگرانی اسلام‌آباد برای مبارزه با تروریسم را برطرف کنیم.

به گزارش روزنامه جنگ، فرمانده ارتش پاکستان نیز در این دیدار از افزایش نفوذ هند در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

وی افزود: هند و برخی عناصر از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده می‌کنند که آمریکا باید این موضوع را درک کند.

قمر جاوید باجواه تأکید کرد: پاکستان بیش از سهم خود برای مبارزه با تروریسم ایفای نقش کرد و در آینده نیز به فعالیت خود در این زمینه ادامه می‌دهد.

وی افزود: غیر از اینکه آمریکا در مبارزه با تروریسم با ما هماهنگ باشد انتظار دیگری از این کشور نداریم.

در ادامه وزیر دفاع آمریکا با نوید مختار رئیس سرویس امنیت پاکستان ملاقات کرد و از نگرانی‌های وی در خصوص همکاری اطلاعاتی بین دو کشور آگاه شد.

تعدادی از افسران ارتش آمریکا در افغانستان و دیوید هیل سفیر این کشور ژنرال ماتیس را در ملاقات با مقامات نظامی اسلام‌آباد همراهی کردند.

قبل از سفر جیمز ماتیس به اسلام‌آباد «خواجه محمد آصف» وزیر امور خارجه پاکستان در این زمینه گفت: دوره فشار به اسلام‌آباد پایان یافته و آمریکا به جای تکرار مطالبات به دنبال تعامل واقعی باشد.

دولت پاکستان استراتژی آینده خود، برای همکاری با آمریکا را نهایی کرده و مهم ترین اصل آن تن ندادن به خواسته های بیشتر آمریکاست و اسلام آباد تلاش خواهد کرد روابطش با واشنگتن را بر اساس این اصل پیش برد.

این در حالی است که اخیرا واشنگتن فشارها را بر پاکستان به دلیل آنچه که حمایت این کشور از شبه‌نظامیان طالبان با دادن پناهگاه‌های امن به آنها خوانده افزایش داده است.

قبل از این مقامات پاکستانی استقبال سردی از رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا کردند.

کارشناسان پاکستانی معتقدند سفر تیلرسون به پاکستان چندان دستاوردی برای آمریکا نداشته است و بی‌اعتمادی بین دو کشور همچنان ادامه یافت. 

وزیر دفاع آمریکا چندی پیش گفت: قبل از اینکه ترامپ به گزینه‌هایی روی آورد که مربوط به حمایت پاکستان از تروریسم است بار دیگر همکاری با این کشور در خصوص افغانستان را امتحان خواهیم کرد.

ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بعد از تعیین استراتژی خود در افغانستان گفت: پاکستان با ادامه اقدامات خود در پناه دادن به افراط‌گرایان در آینده بسیار ضرر خواهد کرد زیرا این کشور به تروریست‌هایی پناه می‌دهد که با واشنگتن می‌جنگند.

سخنان ترامپ واکنش شدید پاکستان و لغو دیدار مقامات 2 کشور را به دنبال داشت.

سفر مکرر مقامات آمریکایی به پاکستان نشان دهنده نگرانی واشنگتن از عملکرد اسلام‌آباد در جنوب آسیا به ویژه افغانستان است.

وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد: اسلام‌آباد با راهبرد آمریکا در جنوب آسیا و افغانستان مخالف است و بارها این موضوع را بیان کرده است.

بسیاری از مقامات پاکستانی از جمله وزیر امور خارجه این کشور راهبرد آمریکا در جنوب آسیا را غیر قابل پذیرش دانستند.

در سفر وزیر دفاع آمریکا به پاکستان باز هم مقامات این کشور به ویژه فرمانده ارتش مواضع قبلی خود را تکرار کردند و دو کشور نتوانستند به یک توافق قطعی دست پیدا کنند.