اشرف غنی امروز کار ساخت سرک حلقوی در بادغیس را افتتاح می‌کند
(last modified 1396-09-19T05:30:47+00:00 )
قوس 19, 1396 10:00 Asia/Kabul

محمد اشرف غنی رییس جمهور اسلامی افغانستان صبح امروز در راس یک هیئت عالی‌رتبۀ دولتی به منظور افتتاح جادۀ حلقوی «قیصار-لامان» وارد ولایت بادغیس در شمال‌غرب کشور شد.

 احمد امیری سخنگوی والی بادغیس در گفت‌وگو با رادیودری سفر رییس جمهور به ولایت بادغیس را در شرایط کنونی حایز اهمیت دانست و تاکید کرد: بادغیس از جمله ولایت‌هایی‌است که به دلیل وضعیت جغرافیایی و حضور نیروهای مسلح مخالف دولت پروژه‌های عام‌المنمفعۀ کمتری در آن ایجاد و به بهره‌‌برداری سپرده شده‌است.

امیری با بیان اینکه سال‌هاست مردم بادغیس منتظر افتتاح کار این سرک مهم هستند، تصریح کرد: خرابی این جاده بخصوص در فصل سرما به دلیل بارش برف و باران مشکلات فراوانی را برای مسافران و رانندگان این مسیر ایجاد کرده‌است و همواره مورد انتقاد و اعتراض شهروندان بادغیس نیز بوده‌است.

سخنگوی والی بادغیس افزود: احداث بخش اول جادۀ قیصار فارياب تا لامان، که بیش از ٣٦ ميليون دالر هزینه بر می دارد، از سوی بانک انکشاف آسیایی تمویل می شود و شرکت هندی (IVRCL) تطبيق کننده اين پروژه است.

امیری از احداث بخش دوم سرک (لامان - دره بوم)  که بیش از ۴۸ ميليون دالر هزینه دارد خبر داد که از سوی بانک انکشاف آسیایی و اداره انکشافی بریتانیا (DFID) تمویل می گردد و شرکت چینی (گینگدو چینا) اجرایی کننده اين پروژه است.

این مقام محلی در بادغیس افزود:  در مسير این سرک ٦٨ قريه قرار دارد و با ساخت اين جاده برای حدود ٨٠ هزار تن از باشندگان این محلات، سهولت های دسترسی آسان به مراکز بهداشتی- درمانی، مکاتب و مرکز ولایت فراهم می‌شود.

 قرارداد احداث بخش اول سرک حلقوی، از لامان تا شهرقلعه نو مرکز ولايت بادغيس به طول ٣٤ کيلومتر؛ و بخش دوم آن از لامان الی دره بوم ولسوالى قادس به طول ٤٨ کيلومتر، میان وزارت فواید عامه و نمایندگان شرکت های هندی و چینی، در ماه سنبلۀ سال جاری در کابل به امضارسید.

سخنگوی والی بادغیس خاطرنشان کرد: سفر رییس جمهور فقط برای افتتاح کار این سرک خلاصه نمی‌شود و قرار است در خصوص بررسی وضعیت عمومی بادغیس و رفع مشکلات موجود در این ولایت با نمایندگان مردم نیز دیدارهایی داشته باشد.

بادغیس از جمله مناطقی در شمالغربی افغانستان است که تا هنوز نیروهای مسلح وابسته به گروه طالبان در برخی از ولسوالی‌های آن حضور و فعالیت ضد دولتی دارند.

سفر رییس جمهور افغانستان به این منطقه از کشور در حالی‌است که بارها شهروندان بادغیس در اعتراض به بی توجهی‌های رهبران دولت وحدت ملی به بازسازی و ایجاد پروژه‌های زیربنایی راه‌پیمایی و تظاهرات کردند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.