قوس 21, 1396 16:07 Asia/Kabul
  • نشست وزیران خارجه کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان در عشق آباد

وزیران امور خارجه کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان به منظور بررسی جامع همه مسائل منطقه ای در عشق آباد پایتخت ترکمستان گردهم آمدند .

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری " پودروبنی " ازبکستان  دراین نشست وزیران خارجه هر شش کشور از طرح ایجاد تشکیلات جدید در قالب مذاکره رایزنی میان کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان ( 1+5) حمایت کردند.

نشست وزیران امور خارجه کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان به ابتکار مرکز منطقه ای دیپلماسی پیشگیرانه در واحد آسیای مرکزی سازمان ملل   در کمک به افغانستان برگزار شد .

در این نشست همچنین  ناتالیا گرمان " نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل  و نیز سرپرست مرکز منطقه ای دیپلماسی پیشگیرانه در آسیای مرکزی حضور داشت .

 سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته ( دوشنبه ) طی سخنانی در همایش بنیاد بین المللی  در مسکو بر ضرورت مشارکت کشورهای ( 6+1 ) شامل روسیه - آمریکا - ایران - پاکستان - هند - چین و افغانستان و نیز کشورهای آسیای مرکزی در برقراری صلح وثبات در این کشور تاکید کرد .

وی همه کشورهای آسیای مرکزی را به مشارکت در برقراری صلح و ثبات در افغانستان دعوت کرد و گفت : حل مناقشه موجود در افغانستان فقط با مشارکت همه طرف های این مناقشه از جمله دولت افغانستان ،طالبان و نیز کشورها و همسایگان افغانستان که می خواهند به برقراری صلح و ثبات در این کشور کمک کنند - امکان پذیر است.