سنبله 10, 1395 14:24 Asia/Kabul
  • درخواست اشرف غنی از بازرگانان افغانستان

در پی مخالفت پاکستان با بازگشایی مجدد مرز «اسپین بولدک» در قندهار، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از بازرگانان این کشور خواست محصولات خود را از مسیرهای هوائی به هند صادر کنند.

معاون اتاق تجارت افغانستان اعلام کرد: «محمد اشرف غنی» پس از اقدام پاکستان در مسدود کردن مرز «اسپین بولدک» در قندهار دستور داده است محصولات کشاورزی و میوه ها از مسیرهای هوائی به هند صادر شود.

به گفته «خان جان الکوزی» این تصمیم در دیدار اعضای اتاق تجارت و صنایع افغانستان با اشرف غنی اتخاذ شد و رئیس جمهور به فرودگاه های این کشور دستور داده است تا کرایه حمل محصولات زراعی بازرگانان افغان به نصف کاهش یابد.

اسلام آباد از دو هفته قبل، مرز اسپین بولدک بین افغانستان و پاکستان در ولایت قندهار را که تنها راه تجاری میان دو کشور در جنوب افغانستان میباشد، بسته است. تا کنون مذاکرات مقامات دو کشور افغانستان و پاکستان برای باز شدن این مرز بی نتیجه مانده است.

عمده محصولات صادراتی افغانستان از مرز «اسپین بولدک» محصولات متنوع کشاورزی است که به دلیل مسدود ماندن این مرز، کشاورزان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی افغانستان صدها میلیون دلار خسارت دیده اند. به همین دلیل، اتاق بازرگانی افغانستان اخیرا خواستار اقدام جدی دولت کابل برای بازگشایی مرز اسپین بولدک و چمن با پاکستان شد و هشدار داد اگر دولت کابل برای بازگشایی این مرز تلاش نکند، تظاهرات خواهند کرد.

تجار و کشاورزان افغانستان براین اعتقادند که دولتهای این کشور و پاکستان امور تجاری خود را فدای اختلافات سیاسی کرده اند.

مرز اسپین بولدک افغانستان با چمن پاکستان پس از آن مسدود شد که شماری از مردم افغانستان در" اسپین بولدک" ضد پاکستان تظاهرات و پرچم این کشور را به آتش کشیدند. دولت اسلام آباد خواهان عذر خواهی دولت کابل شده و این در حالی است که دولت افغانستان اعلام کرده است عوامل غیر دولتی و ناشناس اقدام به آتش زدن پرچم پاکستان کرده اند و به همین دلیل دولت کابل عذر خواهی نمی کند.

از دیدگاه ناظران سیاسی در افغانستان، دولت پاکستان این موضوع را بهانه ای برای اعمال فشار بیشتر بر دولت افغانستان قرار داده است. از دیدگاه آنان در صورتی که دولت افغانستان به خواسته های دولت پاکستان در زمینه هایی همچون شناسایی خط فرضی دیوراند به عنوان مرز بین المللی میان دو کشور و دادن امتیازات سیاسی به طالبان در تحولات آتی سیاسی افغانستان توجه کند از نظر اسلام آباد می تواند نظر دولت پاکستان را برای همکاری جلب کند.

این در حالی است که ناظران سیاسی در پاکستان و افغانستان براین اعتقادند که بی اعتمادی میان دو کشور بسیار عمیق است و مایوس شدن دولت افغانستان از همکاری دولت پاکستان برای پیشبرد روند صلح آن کشور از جمله مهمترین علل تشدید تنش در روابط دو طرف است.

اخیرا محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان، پاکستان را مسبب مشکلات امنیتی افغانستان دانست و دستور جنگ همه جانبه را با طالبان صادر کرد. از دیدگاه دولت کابل، این گروه همچنان تحت سلطه اسلام آباد قرار دارد و پاکستان از آن به عنوان ابزاری در جهت پیشبرد اهداف و منافع خود در افغانستان استفاده می کند.

در هر حال، از دیدگاه محافل منطقه ای، مسدود ماندن مرز «اسپین بولدک» در قندهار افغانستان با پاکستان از سوی دولت این کشور و ایجاد اختلال در همکاری های اقتصادی و بازرگانی، بیانگر کشیده شدن تنش میان کابل و اسلام آباد به مسایل تجاری و مبادلات مرزی است که می تواند منجر به تحریک مرزنشینان و بروز جنگ فراگیر شود. وضعیتی که اخیرا در مرز تورخم میان نیروهای افغانستان و پاکستان با تیر اندازی و کشته شدن چند تن اتفاق افتاد و به نگرانیها در مورد بروز جنگ همه جانبه میان دو کشور دامن زد.

کلیدواژه