قوس 26, 1396 15:34 Asia/Kabul
  • نگرانی از سربازگیری گروه های تروریستی در بین جوانان غرب افغانستان

فقرو بی‌کاری در حوزۀ غرب افغانستان باعث شده که عده‌یی از جوانان و نوجوانان از روی ناچاری و اجبار به گروه‌های تروریستی و مخالف مسلح دولت به پیوندند.

به گزارش رادیو دری،شماری از جوانان و کنشگران مدنی در هرات با درک حساسیت این موضوع نگرانی شان را از تداوم این روند اعلام کرده و از دولت وحدت ملی افغانستانا خواستند تا زمینه‌های کاری را برای مردم این کشور آماده کنند تا از پیوستن جوانان به این گروه‌ها جلوگیری شود.

از سوی دیگر برخی گروه‌های تروریستی-تکفیری و گروه طالبان در تلاش اند تا با حضور و فعالیت نظامی در برخی روستاهای غرب کشور از بین مردم سربازگیری کنند از آنان در برابر دولت افغانستان استفاده کنند.

این موضوع نیز به یکی از نگرانی‌های خانواده‌های افغان تبدیل شده و افزایش ناامنی‌ها، تبلیغات گسترده و وعده و وعیدهای نیز گرایش جوانان و نوجوانان به سمت و سوی این گروه‌ها را بیشتر کرده‌است.

همین باره باعث شده تا شماری از جوانان و فعالان مدنی نسبت به این موضوع واکنش نشان بدهند و مسئولان ارشد دولتی و نظامی را نسبت به این رویدادها  مقصر بدانند.

شماری از این جوانان گرایش به سمت گروه‌های مخالف دولت را نبود کار مناسبِ، نا امنی، بی توجهی به وضع ناهنجار اجتماعی از سوی دولت و عدم اجرایی شدن برنامه‌ها و پروژه‌های زیربنایی در کشور می‌دانند.

غلام محمد صدیقی، محمد کریمی و فردوس عاصی از شهروندان هرات بر این باورند که اگر به این موضوع از سوی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی رسیدگی جدی نشود مشکلات فروانی در جامعه ببار خواهد آمد.

از جانب دیگر کارشناسان اجتماعی در هرات دولت را به بی برنامه‌گی در خصوص توجه به جوانان، ایجاد کار و مبارزه با برنامه‌های تروریستی متهم کرده، تاکید کردند: گروه‌های تروریستی از این فرصت به نفع‌شان در حال استفاده هستند و تا کنون موفق شدند که توجه عده‌یی از جوانان را نیز به خودشان جلب کنند.

در همین حال مسئولان امنیتی در هرات می‌پذیرند که تعدادی از جوانان فریب دروغ‌های نیروهای مسلح مخالف دولت را خورده‌اند و بنا به وعده‌های دروغین آنان به صف مخالفان پیوستند.

محمد نعیم غیور مدیر مبارزه با تروریسم پلیس غرب افغانستان گفت: دولت وحدت ملی همراه با جامعۀ‌ جهانی  برنامه‌های مشخصی برای جلوگیری از پیوستن جوانان بی‌کار به صفوف گروه‌های افراطی روی دست دارد.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که در ماه‌های اخیر، گروه تروریستی-تکفیری داعش با انجام حملات تروریستی بر مساجد و اماکن مقدسه صدها شهروند افغانستان را به شهادت رسانده و یا مجروح کردند.

این حملات از سوی همۀ آحاد مردم کشور محکوم شد و در جلسات و گردهم‌آیی‌هایی با حضور مردم افغانستان بر اتحاد، یکپارچگی و برادری بین پیروان مذاهب اسلامی بیشتر از هر زمان دیگری تاکید شد.