جدی 02, 1396 15:54 Asia/Kabul

ولایت هرات در غرب افغانستان از جمله ولایت‌هایی محسوب می شود که دارای بهترین آب‌وهوا بوده و زمینۀ کشت و برداشت محصولات مرغوب را دارا می‌باشد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، مسئولان اتاق تجارت و صنایع ولایت هرات گفته‌اند: برخی از بازرگانان به منظور توسعۀ کشت و برداشت این محصول سرمایه‌گذاری کردند.

آلوئه ورا، گیاهی که اخیرا مورد توجه مردم افغانستان قرار گرفته و کشت و برداشت آن در بین کشاورزان و حتی تاجران سرشناس این ولایت رواج پیدا کرده‌است.

۶ ماه قبل عده ای ازکشاورزان این گیاه را در زمین‌هایشان کشت کرده بودند که اکنون آمادۀ برداشت محصول آلوئه ورا است.

در همین حال مسئولان اتاق تجارت ولایت هرات از سرمایه‌گذاری شماری زیادی از تاجران هراتی به منظور توسعه و ترویج کشت آلوئه ورا خبر می‌دهند و تاکید دارند: اگر کشاورزان و زمین‌داران با این گیاه آشنا شوند و از مزایای آن بهره‌مند گردند یقینا آلوئه ورا در غرب افغانستان ترویج خواهد یافت و جایگزین مناسب کوکنار خواهد شد.

سعد خطیبی رییس اتاق تجارت هرات گفت: هم اکنون بیش از ۲۰۰ جریب زمین زیر کشت آلوئه ورا قرار گرفته و کشاورزان بیشتری نیز علاقه مند کشت این گیاه هستند.

از سوی دیگر کارشناسان کشاورزی در هرات بر این باورند که اگر مسئولان ادارۀ زراعت و مالداری افغانستان برنامه‌های تشریحی و معرفی گیاه‌های دارویی و غذایی را برای زمین‌داران و کشاورزان روی دست گیرد، گرایش کشاورزان برای کشت و ترویج زراعت مفید بیشتر خواهد شد.

دهقانان ولایت هرات از مسئولان دولتی می‌خواهند برای ترویج کشت و استفاده از گیاه آلوئه ورا دوره‌های آموزشی را برای آنان راه‌اندازی کنند.

کشاورزان تاکید دارند: بعد از زعفران، گیاه آلوئه ورا می‌تواند برای آنان منبع عایداتی مناسبی باشد.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.