جدی 04, 1396 16:59 Asia/Kabul
  • انتقاد فرمانده ارتش افغانستان از علما و روحانیون در ولایت هرات

مقام‌های ارشد نظامی در غرب افغانستان ضمن انتقاد از برخی علمای دینی به دلیل ادا نکردن نماز میت برای شهدای نیروهای ارتش، تاکید کردند: سربازان افغان به منظور حراست و حفاظت از کشور در برابر تروریستان ایستاده هستند و بخاطر ایجاد یک زندگی مسالمت آمیز برای مردم این کشور قربانی می‌دهند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، ژنرال ناصر هدایت قوماندان قل اردوی ۲۰۷ ظفر در غرب افغانستان که در جمع علما و روحانیون سخنرانی می‌کرد، به فعالیت‌های افسران و سربازان نیروهای مسلح این کشور اشاره کرد و گفت: نیروهای امنیتی فرزندان راستین و صدیق این کشور هستند که با درک حساسیت‌های موجود و برای نابودی تروریستان در برابر گلوله‌های آنان سینه سپر کردند و از هیچ خطری باکی ندارند.

هدایت صریحا علمای دینی را خطاب قرار داد و گفت: این سربازان به منظور تامین امنیت مردم و ایجاد یک زندگی مسالمت آمیز قربانی می‌شوند و برخی از علما و امامان مساجد حتی نماز میت بر آنان نمی‌خوانند که این خود بی انصافی بزرگی‌است.

این ژنرال ارتش غرب افغانستان پذیرفت که تا هنوز مخالفان مسلح دولت در برخی روستاهای هرات حضور دارند و تهدیدات امنیتی به کلی رفع نشده، اما گفت: علما و روحانیون نیز در برابر مردم و نیروهای امنیتی مکلفیت‌هایی دارند که باید به آنها رسیدگی کنند.

هدایت تصریح کرد: این عمل‌کرد شماری از علمای دینی در هرات بر روحیۀ سربازان ارتش تاثیرات منفی خواهد داشت.

در همین حال روحانیونی که دراین جلسه حضور داشتند، ترس شماری از علمای دینی از مخالفان مسلح دولت را دلیل عدم ادای نماز میت بر کشته شدگان نیروهای ارتش و پلیس عنوان کرده، گفته اند: این ترس و هراس بی موجب است و باید علمای دینی بر وظایف اسلامی شان عمل کنند.

از سوی دیگر شماری از علمای دینی که با حضور ده‌ها تن از نیروهای ارتش صحبت می‌کردند، آنان را مورد تقدیر قرار داده گفته‌اند: اگر چه سربازان و افسران قوای مسلح افغانستان با کمبود نیرو و تجهیزات نظامی روبه رو هستند اما با آن‌هم با تمام توان از عزت و سربلندی مردم کشور دفاع می‌کنند.

مولوی سیداحمد آخوندزاده رییس شورای اخوت اسلامی در هرات نیز بدتر شدن اوضاع کشور را تقصیر دشمنان صلح و امنیت مردم دانسته و تاکید کرد: طی بیش از یک و نیم دهه تا هنوز صلح در کشور تامین نشده و این سربازان افغان هستند که باید از کشور و نوامیس ملی در برابر دسیسه‌ها و توطئه‌ها دفاع و پشتیبانی کنند.

این برای بار نخست نیست که یکی از بلندپایه ترین مقام‌های ارتش در غرب افغانستان نسبت به ادا نکردن نماز میت برای کشته شدگان نیروهای مسلح کشور از علما انتقاد می‌کند.

بارها سربازان امنیتی‌ ارتش، پلیس و امنیت ملی نسبت به این عمل‌کرد برخی از علمای دینی که در روستاها و ولسوالی‌های دورافتادۀ هرات هستند گلایه کرده و تاکید کردند: پایبند قوانین اسلامی هستند و برای عزت و سربلندی اسلام و ملت مسلمان افغانستان در برابر تروریستان می‌رزمند.