جدی 07, 1396 10:16 Asia/Kabul
  • موافقت با اجرای طرح کنترل حریم هوایی افغانستان

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان با اجرای طرح کنترل حریم هوایی اینکشور موافقت کرد.

موافقت اشرف غنی با طرح کنترل حریم هوایی افغانستان درحالی است که اعضای مجلس نمایندگان افغانستان بارها از پرواز شبانه بالگردهای ناشناس در این کشور و حمایت هوایی آنان از اعضای گروه تروریستی داعش، ابراز نگرانی کرده‌اند.

این طرح پیشتربا هدف قانونمندسازی و نظارت بر پرواز هواپیماها و بالگردهای نظامیان خارجی مورد تصویت مجلس افغانستان قرار گرفته بود.

با امضای مصوبه طرح کنترل حریم هوایی افغانستان توسط رئیس جمهوری این کشور، این قانون جنبه اجرایی پیدا کرد.

 کنترل حریم هوایی افغانستان، یکی ازمطالبات مردم از مسئولان دولت این کشور از چند سال گذشته تاکنون بوده است.

درخواست ها برای کنترل حریم هوایی افغانستان ونظارت بر پروازهای هواپیماها و بالگردهای نظامیان خارجی دردوره "حامد کرزی" رئیس جمهوری سابق این کشور بشدت افزایش یافته بود.

در دوره کرزی، بخشی از اقدامات خودسرانه نیروهای خارجی در افغانستان، پروازهای متعدد هواپیماها و بالگردهای نظامیان آمریکایی و ناتو و حملات هوایی آنها در مناطق مسکونی بود که موجب افزایش تلفات غیر نظامیان افغان شده بود.

در آن دوره بنا به ملاحظات مختلف از جمله وضعیت امنیتی در افغانستان و وابستگی مفرط ساختار دفاعی و امنیتی این کشور به نیروهای خارجی، دولت کابل شرایط لازم برای تحت فشار قرار دادن آمریکا و ناتو برای قانونمند کردن برنامه پرواز هواپیماها و بالگردهای آنان را نداشت.

در دوره اشرف غنی که مقارن با پایان ماموریت نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان در پایان سال 2014 بود، تا حدودی این پروازهای بی برنامه که مدیریت حریم هوایی این کشور را برای دولت کابل دشوار کرده بود، کاهش یافت. اما موجب توقف پروازهای بدون مجوز هواپیماها و بالگردهای نیروهای خارجی در افغانستان نشد.

بنا به وجود چنین شرایطی، طرح کنترل حریم هوایی افغانستان در ابتدا درمجلس نمایندگان این کشور تصویب و سپس طبق قانون برای اجرایی شدن به امضای محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان رسید.

با اجرایی شدن این طرح انتظار می رود که دولت افغانستان بتواند با این ابزار قانونی، پروازهواپیماها و بالگردهای نیروهای خارجی در این کشور را قانونمند و ساماندهی کند.

 البته بخشی از پروازهای غیرمجازدرافغانستان مربوط به بالگردهای ناشناس است که به گفته برخی نمایندگان مجلس این کشور از گروه تروریستی داعش حمایت می کنند.

البته محافل رسانه ای در افغانستان، این بالگردهای ناشناس را متعلق به آمریکا و ناتو اعلام کرده اند.

علاوه بر نگرانی دولت و مجلس نمایندگان افغانستان از پروازهای بدون مجوز هواپیماها و بالگردها در این کشور، وزارت خارجه روسیه نیزبه دلیل نگرانی از گسترش تروریسم به مرزهای این کشور از پرواز پالگردهای ناشناس در ولایت های شمالی افغانستان و تجهیز افراد وابسته به داعش ابراز نگرانی کرده است.

جنرال «عتیق‌الله امرخیل» کارشناس مسائل نظامی در افغانستان گفته است، بالگردهای ناشناس متعلق به نظامیان آمریکایی و ناتو است که گروه‌های تروریستی را تامین لجستیکی کرده و از آنها حمایت می کنند.   

البته درسال های گذشته هم گزارش هایی منتشر شد که نشان می داد بالگردهای آمریکایی بخشی ازجابجایی نیروهای وابسته به گروه های تروریستی در افغانستان از مناطق مختلف به شمال این کشور را برعهده داشته اند.

در این شرایط، تمکین نیروهای خارجی به مصوبه مجلس نمایندگان افغانستان درباره حریم هوایی این کشورو رعایت ضوابط و دستورالعمل های مربوط به آن، بعید خواهد بود. 

کلیدواژه